Kängor i värme

Skall till Kreta om en vecka och tänker bland annat vandra en del.
Vad är smartast, att ta med ett par goa stabila kängor (Meindl Island pro) och svettas som en galning eller att ta ett par betydligt svalare men också mindre stabila gymnastikskor? Jag gillar mina kängor men jag vet också hur varmt det är i grekland i augusti och hur skönt det är att slippa kånka på kängorna i bagaget...

Kom gärna med synpunkter!
/H

I södra Europa anvánds ofta trekking-kángor i spaltláder/Cordura om somrarna.

Det finns ju en uppsjö av sâdana trekking-kängor och -skor som är vridstyva och som ger bra vriststöd, men som är bra mycket láttare och svalare än kängor typ Island Pro. I Grekland finns samtliga märken representarde om du vill köpa pà plats.

Mvh / Mats

Något stabilare än gympadojjor

Flertalet markerade leder på Kreta är rätt steniga så något stabilare än gympadojjor är att rekommendera.

Sen så kan det vara stora temperaturskillnader, och väder(regn framförallt), mellan kusten och bergen(2400möh).

Min 2-veckors tripp till Kreta förra sommaren bestod av sol, värme, kyla och regn. Det var badbyxeväder vid kusten och långbyxa- regn-väder i bergen.

/JAnne

Tack för svar. Så här efter semestern passar jag på att svara på mitt eget inlägg.
Kreta i augusti. Varmt som faan. Var aldrig uppe på +2000m så hur varmt det var där vet jag inte. Valde att gå i mina kängor. Nöjd med detta eftersom vegetationen består av tistlar och törnen, dessutom är det mycket stenigt. Allt som ser mjukt ut på håll visar sig vara hårt och vasst på nära håll...
Vandringslederna vi försökte följa var mycket dåligt utmärkta så vi gick mest på egen hand. Ett råd till andra är alltså att göra ordentlig research innan resan och även kolla om resebyråns personal kan något.
/H

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HannahL Val av vandrar kängor / skor Trekking 3
erik_sylvan Välja kängor... Trekking 4
Gaban Supervarma kängor...? Trekking 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg