Hej vad roligt att du skall ut och upptäcka!
Det finns vad jag vet tre typer av djungel, primär (högstammig gammal)
Sekundär (den har blåst ner och växterna på marken frodas ytterst svårgenomtränglig)
kustnära djungel. Alla tre med sina för och nackdelar men gemensamt har de luftfuktigheten, den gör att kläderna lättare rivs sönder och därför är yttre lagret av kläder med fördel av ripstop typ .
Jag har enbart använt mig av Mindl Jungle och de tar väldigt lång tid på sig att torka, hålen där vattnet skall rina ut måste vara felplacerade för det stannar alltid rätt mycket vatten kvar.
Skall du vara ute längre tid måste du torka upp fötterna emellanåt annars riskerar du skyttegravsfot.
Definition för öken ligger i torrt klimat och arktiskt klimat anses vara öken men om vi utgår från den varmare typen så har jag även här använt mig av Mindle dessert fox, de är väldigt bra med tjock isolerande sula som skyddar mot både kyla och värme.
Strumpor så körde jag två på foten, undertröja använde jag en nät tröja och en kraftigare skjorta, hatt med brätte och tunna arbetshandskar. Jag höll mig inte till led och anledningen till klädvalet är att de flesta växter skyddar sig med taggar eller gift och då är det yttre skalet av kläder vitalt. När du tvättar dig i djungel så tvättar du inner och ytterlager separat, då har du alltid lite skydd under tiden tvätten torkar.
Hoppas du fick några ledtrådar.
Ha en härlig tur!
Har säkert väntat 11 år på att få svar!