Kängor för vandring.

Nu blir jag ju ledsen, lundhags alaska finns inte längre, snyft. Den dan mina har blivit utslitna, om en fem-tio är eller så, så får man väl leta nåt annat eftersom det var den enda känga som var bred nog. :(

Torka sakta

Alla som säger att fodrade gore-tex kängor torkar ruskigt sakta kan ju berätta för mig hur snabbt ett par genomvåta ofodrade läderkängor efter 3 dagars vandring i fuktig miljö torkar?

Går det supersnabbt alltså? För det verkar så.

// Lars

Re: Torka sakta

sundancekid; sa:
Alla som säger att fodrade gore-tex kängor torkar ruskigt sakta kan ju berätta för mig hur snabbt ett par genomvåta ofodrade läderkängor efter 3 dagars vandring i fuktig miljö torkar?

// Lars

Har aldrig använt goretex så jag kan inte jämföra men kan tänka mig att sådana kängor kan bli riktigt sura.

Ett par Lundhags blir fuktiga om du badar med dem och det är ju inget man känner med ett par socker i. De tar dock ett antal dagar för dem att torka beroende på väder självklart. Men står de i solen några timmar så torkar de säkert. Det har jag svårt at tro om ett par goretex. Men det finns ju de man kan ta ur fodret ur.

Jörn eller Lundhags

crazy; sa:
Vet inte exakt? Den liknar fjell hight men är dubbelt så tung typ 1,4 kg.

Grejen med jörnkängan är ju att man köper grisen i säcken. Tänk om den liknar den variant jag har?

Jag har efter att jag köpt "grisen" inte haft ett enda problem med mina fötter i mina Jörnkängor, aldrig skavsår, med ett par eller två par ullsockor, torkar skapligt fort och framför allt funkar i terräng. Köp ett par Jörn eller ett par av de nya modellerna från Lundhags, GT verkar "skumt" i mina ögon men det finns ju många som rekommenderar de med. Vill du ha en stadig känga så gäller nog bara cellgummi och läder. God tur! /Gunnar

Ett par Lundhags blir fuktiga om du badar med dem och det är ju inget man känner med ett par socker i. De tar dock ett antal dagar för dem att torka beroende på väder självklart. Men står de i solen några timmar så torkar de säkert. Det har jag svårt at tro om ett par goretex.
Ett par ofodrade kängor torkar efter ett par tre timmar i solen, ja. Eller på vandring under en i övrigt torr dag, minus fotsvetten då som ju är ganska individuell.

Men torkar verkligen inte ett par fodrade kängor om de också får stå i solen ett par timmar?

svartöra; sa:
Ett par ofodrade kängor torkar efter ett par tre timmar i solen, ja. Eller på vandring under en i övrigt torr dag, minus fotsvetten då som ju är ganska individuell.

Men torkar verkligen inte ett par fodrade kängor om de också får stå i solen ett par timmar?
Om de bara är fuktiga inifrån av fotsvett, kanske. Om de är plaskblöta efter att ha vattenfyllts under ett vad eller om man trampat ner sig i ett sunkhål, nej.

Det gäller i alla fall de i övrigt utmärkta Alt-Berg "Field and fell" som jag hade tidigare. Fodrade med cambrellefoder och med Sympatexmembran. Oerhört sköna stadiga kängor som jag verkligen gillade. Men jag kunde inte med att ha ett par kängor som aldrig hann med att torka. Helt annan blötkänsla från ett foder som släpper ifrån sig vatten än en fuktig läderkänga utan foder. Värst dock på vintern, när hela fodret fryser under natten och kängorna är som två djupfrysta kycklingklumpar på morgonen.

Av ovan nämnda anledningar bytte jag upp mig till ett par Jörnkängor:)

Raskesven

[Av ovan nämnda anledningar bytte jag upp mig till ett par Jörnkängor:)

Raskesven [/QUOTE]

Tänkte väl, inte kan du väl ha membran, eller?

Attackscouten; sa:
[Av ovan nämnda anledningar bytte jag upp mig till ett par Jörnkängor:)

Raskesven

Tänkte väl, inte kan du väl ha membran, eller? [/QUOTE]
Jag upplever inte membranet som huvudproblemet, utan fodret det allt som oftast är förknippat med. För övrigt har jag membran i fleecetröjan, jackan, huvan osv, även om jag också gärna testar t.ex en vadmalsskjorta utan membran.

Raskesven

Re: Torka sakta

sundancekid; sa:

// Lars

Har man ofodrade kängor så kan man se sockorna som fodret, d v s i princip kan man vada med kängorna om man tar av sig sockorna först, då finns det inget som suger åt sig vatten. Det borde alltså också fungera med fodrade kängor också om man kan ta ur fodret, och det kan man ju med endel modeller.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
Vandrare Stegjärnsfasta kängor f. vandring Kläder 6
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg