Hej
Har kommit hem från resan och tänkte då fylla upp med erfarenheterna.
Vi gick upp från Nikka till Kebne med pulka, slog basläger där och gick sedan på dagsturer.
Vi hade initialt tänkt gå från Nikka till Abisko men det sket sig rejält när vi var nästan döda när vi kom till Kebne... fick man för att man trodde man var hyffsat tränad iaf. =/
Vi gick som sagt med vita blixten samt drog militärpulka av äldre sort (trä). Jag har inte skidat längs sedan jag var liten så jag kan egentligen inte resencera skidorna, jag tyckte de var helt okej. Fästet kunde man få fint, men glidet var sådär. Men om man hade mkt nerför, såsom vi hade från Tarfala, så märktes det att man saknade stålkanter. =)
Pulkorna var sega som attans att dra, men märkte, när vi drog dem tillbaka till Nikka, att grymt mycket hänger på tekniken.
Vita blixen-skidorna var splirrans nya och parifinerade för bättre glid när vi fick tag i dem.
När det gäller inspänningen av foten så är det först och främst inspänningen över tån som är viktig att få bra. VB har en reglerbar inspänning som man bör ställa in löst men med kilform för att inte det ska spänna över tån, själv hade jag den lite för spänd sån det klämde lite för mycket.
Över tårna löper där sedan en läderrem som håller ner foten. Här är det viktigt att man har med några i reserv, själv så sabbades båda för mig första dagen. Vi hade lite olika teorier om detta då en kompis aldrig hade råkat ut för detta någon endaste gån när han gjorde lumpen som lappalandsjägare (som då åker en bunke skidor). Han åkte i sina gamla vinterstövlar från lumpen och jag åkte i Lundhags Mid Pro. Hans stövlar var inte alls så uppbyggda kring tån så läderspänningen fick inte alls en sådan vinkel så som den fick mot mina högre uppbyggda Lundhags, troligtvis var det därför som mina sabbades och hans höll.
Det fanns indikationer om att stålinspänner skulle förstöra och gnaga på kängorna, dock fick ingen av oss två i gruppen, som hade vanliga kängor, något alls märke i kängorna. Har antagligen då med att göra hur man spänner fast sina kängor.
I övrigt var det en fin tur och man märkte hur mycket längre tid allting tar jämfört med att gå vanlig vandrigt på icke-vintertid.
Mvh
Andreas