thomalin; sa:
Satt och vägde in min förmodade packning (ej mat) för soloturen i sommar... rankade rubbet efter vikt och fick fram en överskådlig och bra lista där jag till min förvåning märkte att mina kängor kom på andra plats, efter ryggsäcken, med sina 1506g.
Totalt så vägde topp 5 dryga 7,5kg medans resten c:a 70 prylar vägde runt 6,5... listan är inte helt komplett än, så lite tyngre lär det bli om jag inte lättar några delar...
Då slog mig tanken att jag ju har ett par betydligt lättare trailrunningskor...
Jag har aldrig vandrat i låga skor... finns det nackdelar med det eller är det en vanesak...
Hur mycket betyder vikten på fötterna i förhållande till övriga? Tex tält och andra prylar man bär?
Thomas
Det brukar hävdas en faktor fem - jag är lite skeptisk;
det beror en del på gångarten, höga eller
låga steg, och det hänför
sig dessutom mest till engeriförbrukningen, mindre
till belastningen av lederna eller påverkan på ryggen.
När jag fortfarande hade lägerskor gick jag över
till att ha dessa på säcken och kängorna på fötterna även under den långa resan och ändrade aldrig tillbaka.
Det var bekvämare så.
Vi vet att folk med starka fötter
(de hör strax av sig)
klarar att gå
i gymnastikskor (kan handla om 0.5-0.8 kg) i knölig terräng. Jag gick nyss tre dar i skogen med löparskor
och någon enstaka gång vacklade jag till på en sten
och kände hur jag nästan trampade ur. De var också
rätt hala.
Jag skulle *inte* vilja trampa ur en sko under en passage i blockterräng där det kan vara flera meter djupa gap mellan stenarna. Men jag har dåliga fötter,
speciellt min vänstra fot är väldigt vinglig vilket jag märker under mina dagliga balansövningar.
Sulans styvhet kan ha en del att betyda också.
Det finns 1 kg tunga par med styv vibram-sula.
En gång för länge sen gjorde jag en utflykt från Balestrand i Norge i tämligen brant terräng med gympadojor. Då kände jag ett tydligt behov av bättre stöd
för mina hälsenor och deras fästen. Men det är säkert individuellt.
Men tunga skor är klumpiga när man faktiskt måste
lyfta på fötterna. Jag hade ett som vägde 2 kg på Korsika, vansinne!
Mitt fjällpar väger 1.4; nyss köpte
jag ett bättre par, med riktiga skaft, 1.2 kg.
Jag kommer antagligen att chansa på att inte ta med
stegjärn till Pyreneerna (där det är mycket snö
är den ofta mjuk) och då blir det detta par som gäller.
Kan f ö påpeka att jag mina strumpor blev rejält skitiga under den här skogsvandringen, aldrig skådat
dess like.
Om det finns lite branta sluttningar och grovt stenig terräng i närheten, så pröva, vet jag.