100 miljoner på 8000 par blir 12500 per par kängor.
Har försvaret köpt dyra skor, fler skor eller är ordervärdet inte 100 miljoner?
8000 par är det antal som ligger i arboga och väntar på distribution enl FMV i länken i första inlägget.
Jag är tveksam till att det är någon i aktiv tjänst som har fått tycka till om detta.
Först så förutsätts det att innersockan finns med i packningen alltid. I tjänst kan man inte åka hem och hämta det man inte fick med sig.
Sedan brukar ju inte Tex-mex hålla särskilt länge när det sitter inbakat i skofoder, hur blir det nu, efter några veckors användning så läcker det?
Jag kan ha fel, men jag tvivlar på att det blir ett uppskattat koncept, även om kängan i sig är bra.
De 100 miljonerna på 8000 par förtjänar vidare undersökning.
[sarkasm]
Låt säga att det stämmer med 12500kr per känga. Månne ingår det då något slags serviceavtal. Leverantören Moxter kanske skickar ut en personlig serviceman att ersätta innersockor och andra delar när kängorna fallerar i fält?
Sådana avtal (fyra-åriga) hade jag på mina bärbara HP-datorer på den tiden bärbara datorer var antingen svindyra eller odugliga, och då kom det över en tekniker för minsta lilla. Datorna såldes inte utan serviceavtalet utan det "ingick", och jag uppskattar att påslaget relativt jämbördiga datorer var kring det dubbla. Här ser påslaget ut att vara ca tre gånger. Men då var ju inte mina datorer lika avancerade som dessa kängor heller.
[/sarkasm]