Kåda på klätterrepet

gahne; sa:
Smörja in repet med fett? Ja myrorna blir nog glada, men vad säger säkringsmannen? ;)

Observera att man ska tvätta ur det med tvål och vatten efter att ha använt fett, annars är det nog bäst att låta kådan vara kvar, den ökar ju greppet...

Både Dyneema och Spectra är polyetylen-fiber.

Även om aceton inte påverkar själva fibern i repet, håller tillverkarna ju på med en massa tillsatser och "coatningar" för att höja prestanda på klätterrep, så jag skulle nog se upp med att bara gå efter vad fibern tål.

Om kådan är lättflytande och har trängt in i (igenom?) manteln på repet, så behöver du definitivt bli av med den av säkerhetsskäl: Kådan blir ju stenhård när den torkar/stelnar, och det kommer att ge dig ett litet parti av repet som kommer att bli styvt som en pinne och med mycket lägre hållfasthet. Dessutom potentiellt med vassa kanter där den stelnade kådan bryts...

Mammut

Hejhej

Jag har skickat frågan vidare till Mammut i Schweiz; man borde kunna stoppa repet i frysen och borsta bort kådan när den stelnat, dvs om den enbart sitter utanpå manteln (?)

Jag återkommer när dom svarat.

Ciao!

Uffe

gahne; sa:
"Testing done by the AlliedSignal Corporation indicates salt water, acetone, benzene, chloroform, freon, gasoline, kerosene, motor oil, mineral oil, paints and pine oil do not appreciably affect nylon and should not damage your rope."

jolleh; sa:
Absolut inte aceton
Använd absolut inte aceton på klätterrepet!!! Det är endast ett fåtal polymerer som inte löses upp av aceton (enligt en kompis till mig som är civ ing i kemiteknik med inriktning polymerer).

Jag skulle tipsa Josefins kemipolare att gå in a titta lite närmare på nylon(6,6), som klätterrep är gjorda av. Det är tydligen så att denna specifika polymer tål aceton. Och vad än Josefins kemipolare säger, så föredrar jag nog att lita på BlueWater/AlliedSignal.
Jag fick tipset om aceton från min egen kemipolare (doktorsgrad i kemi och chef för ett kemilabb på en medicinforskningsavdelning). Raskt tvättade jag ett par kådade slingor och de blev lika fräscha som nya. Det var för ett par år sen och det finns inte minsta tecken på att de acetontvättade slingorna är annorlunda än mina andra slingor (men då jag inte har tillgång till nåt dragtestmaskineri så kan jag ju inget bevisa).
Aceton är den aktiva ingredienten i nagellacksborttagningsmedel, men detta innehåller ofta en massa annat tjafs också. Nåt annat än kemiskt ren aceton är nog att undvika, såvida du inte kan övertyga dig om att de andra tillsatserna är ofarliga för nylon.

Jag tycker dock att de flesta på detta forum har rätt inställning: Lita aldrig på nåt du läser från enskilda personer på webben när det gäller livsviktig utrustning. Att riskera sitt liv genom att lita på "min polare sa att ..." som du läste på rec.climbing (eller vilken annan sida som helst) är förkastligt. Därför ska du heller inte lita på vad jag skriver, såvida jag inte har nåt argument (som tex BlueWaters websida som jag angav tidigare) som kan övertyga dig. Så varför ger jag tips och samtidigt säger jag att du inte ska lita på mig? Endast för att sätta dig i (förhoppningsvis) rätt riktning, så att du kan leta reda på mer fakta själv. Sen är det upp till dig om du vill lita på de fakta du hittar.

Och det är bra att ha kontakt med nån inom kemi! Ett annat exempel: ett antal klätterböcker anger att silicon är bra att olja sina kamkilar med om de börjar gå lite trögt. Jag hittade ingen klätterutrustningstillverkare som levererar silicon, så jag tittade runt på andra ställen. Det visade sig att samtliga siliconsprayer som jag kunde hitta innehöll polydimethylsiloxane. Detta är i sig inte farligt for nylon, men när det åldras så övergår det i nån annan kemikalie som är ohälsosam for nylon (allt enl 'min kemipolare' som endast jag ska lita på, så du måste skaffa dig din egen pålitliga källa). Så det blev ingen siliconspray för mina kammar.

Och om allt detta snack om aceton får dig att tveka, så är den enda lösningen att kontakta BlueWater och köpa deras 'Rope Cleanser' som jag angav tidigare. En firma som lever på att sälja klätterutrustning borde väl vara pålitlig?

Har "dubbelkollat" apropå repmaterial. Enligt klätterböcker av P.Calleberg, G. Hattingh samt Fyffe@Peter består moderna dynamiska rep av PA. Jag har nånstans läst PP, men det kan man nog strunta i.

Vilken PA det sedan är (exv PA 6.6) tror jag är betydligt svårare att säga, åtminstone generellt. Detta är dock av någorlunda underordnad betydelse.

Apropå material även i slingor, så finns på en annan tråd ("Lärkfot") följande länk:

http://www.xmission.com/~tmoyer/testing/High_Strength_Cord.pdf

För den som är lite specialintresserad är den mycket bra, och ger vid handen att alla andra slingmaterial än PA kräver mer eller mindre speciella hänsynstagande. Personligen kan jag säga att det kommer att dröja ett tag innan jag köper en slinga av "häftigare" material än PA igen.

Svar från Mammut i Schweiz

Hej Peter och alla ni andra som intresserat er för "kådanfrågan"

Som utlovat återkommer jag här med svaret från Mammut.

Det lyder:

-Grüezi Herr Hedberg

-Danke für Ihr Interesse an Mammut Seilen

-Harz ist grundsätzlich kein Sicherheitsrisiko für Ihr Seil, hat aber die unangenehme Eigenschaft der Klebrigkeit.

-Verwenden Sie auf keinen Fall aggressive Reinigungsmittel, da damit die Stabilität und Sicherheit des Seils gefährdet wäre.

-Die einzige Möglichkeit die Sie ausprobieren können ist die Tiefkühlmethode - bin gespannt ob es funktioniert und würde mich über Ihr Feedback freuen...;-)

-Freundliche Grüsse / With best regards
Domenic Buschor
Mammut Sports Group AG
Industriestr. Birren, CH-5703 Seon
Tel. ++41 /(0) 62 769 83 69
Fax. ++41 /(0) 62 769 83 11
http://www.mammut.ch

I korthet avråder Mammuts produktchef från användandet av några som helst "aggressiva rengöringsmedel" och säger att det enda som man kan prova är "djupfrysmetoden" och han vill även gärna veta hur det i så fall gick. Han svarar givetvis för Mammut men materialet är detsamma i andra moderna klätterrep. (Att fråga tillverkaren av just ditt rep, om du inte har ett Mammut, är inte heller fel)

Intressant är även hans åsikt att kåda inte är skadligt för repet, det är bara "otrevligt kletigt", likaväl att han inte automatiskt svarade att det är bara att kassera...

Alltså; "stoppa in repet i frysen,-20 grader C, ta ut det och prova att borsta bort kådan medan den är frusen"

Tala gärna om hur det gick om du provar, Peter, så ska jag svara Mammut om resultatet. (eller svara själv, engelska går säkert bra om det är lättare)

Ciao!

Uffe

[Ändrat av alien 2004-05-26 kl 20:02]

Svar till Patrik Larsson

Patrik, jag skrev inte att ALLA polymerer inte tål aceton, bara att de flesta inte gör det. Vet man inte exakt vilket material repet är gjort av så ska man vara försiktig.

Det må vara så att ditt rep tålde att tvättas med aceton...men jag skulle aldrig utsätta mitt rep för det.

Tack alla!

Och särskilt dig, Uffe, som gjort dig sådant besvär. Faktum är att det är ett Mammut (Start 2000) jag har. Jag skall å det snaraste pröva att djupfrysa det. Tyvärr har jag ingen frysbox som rymmer ett rep, men jag får lösa detta på något sätt.

/Pé

Kladdstoppare

Om du vill slippa kladdet, se till att talka in repet med magnesiumkarbonat. Tål det inte det så hade det nog gått av för länge sedan, kritpåsen är ju full!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jasåpådetviset Kåda på repet Klättring allmänt 5
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg