K2 - GÖRAN KROPP MELLAN FINGRARNA OCH RADERNA

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
TILL:
Christer Bratt och Magnus Foss

håll er till ämnet, DVS ANGRIP MIG INTE PERSONLIGEN
för er information:
det är svårt att skriva med brutna underarmar och
handleder

SKA VI PRATA RESPEKT FÖR DE DÖDA?
SE SID 133 (8000+) HUR RESPEKLÖST GÖRAM KROPP
BEHANDLAR SCOTT FISCHER OCH ROB HALL
GENOM ATT VISA DERAS LIK.
JÄVLIGT OETISKT OCH VISAR BRIST PÅ EMPATI!
FRAMFÖRALLT FRUKTANSVÄRT RESPEKTLÖST MOT
DERAS EFTERLEVANDE!

NI KAN SÄKERT FÖRSVARA DET MED?
SKA BLI MKT INTRESSANT OCH HÖRA ERA ÅSIKTER.

Okej, jag lovade mig själv att hålla mig borta från den här meningslösa snacket, men visst jag ska väl slänga in en liten kommentar.

Bilderna på både Rob Hall och Scott Fichers kropp visas i betydligt fler böcker, från 96-tragedin, än Göran Kropps. Inte i de två mest lästa, dvs "Tunn Luft" och Boukreevs "The Climb", men däremot i ett flertal andra. Sen har jag för mig att bilderna spreds på nätet med. Har för mig att jag googlade för ett tag sen och kom över bilderna.

Av de andra har jag för mig att Sandy Pittman hade bilderna med, jag kommer inte ihåg exakt. Jag minns heller inte vems rättigheter hon hade köpt. Sen finns ett flertal andra som har skrivit böcker just av den andledningen att dem var på berget samtidigt som tragedin inträffade. Pittmans kommentar var väl; Ja, det är klart synd det som hände, men nu kommer min bok sälja betydligt bättre.

Sen går det även att tillägga att Kropp var bra vän med Scott, och även bekant med Rob Hall och fick mycket beröm från denne. För Kropp var Halls ord värda oerhört mycket för att han respekterade honom väldigt. Och vad gäller Scott så var han och Kropp väldigt lika varandra personlighetsmässigt.

Du pratar hela tiden om att du läst boken hit och dit. Yeah, so what? Enbart av böckerna som tar upp tragedin 96 så har jag läst följande:
Jon Krakauer - Tunn Luft
Antoli Boukreev - The Climb (Helt klart BÄST!)
Lene Gammelgaard - Everest, att besegra berget...
Weathers - Left for Dead
Göran Kropp - 8000+
Till det kan du lägga till ett fyra-fem böcker av andra alpinister som var med 96 men vars böcker egentligen handlar om annat.

PS: Vill du att folk ska sluta angripa dig personligen så kan du väl börja med att inta en något vänligare ton själv. Sen kan vi ta det från det. DS

/

andreaz; sa:
TILL:
Christer Bratt och Magnus Foss

håll er till ämnet, DVS ANGRIP MIG INTE PERSONLIGEN
för er information:
det är svårt att skriva med brutna underarmar och
handleder

SKA VI PRATA RESPEKT FÖR DE DÖDA?
SE SID 133 (8000+) HUR RESPEKLÖST GÖRAM KROPP
BEHANDLAR SCOTT FISCHER OCH ROB HALL
GENOM ATT VISA DERAS LIK.
JÄVLIGT OETISKT OCH VISAR BRIST PÅ EMPATI!
FRAMFÖRALLT FRUKTANSVÄRT RESPEKTLÖST MOT
DERAS EFTERLEVANDE!

NI KAN SÄKERT FÖRSVARA DET MED?
SKA BLI MKT INTRESSANT OCH HÖRA ERA ÅSIKTER.

För det första så är du personlig och för det andra... Sluta skrik, vi vet allihop att du gillar uppmärksamheten du får oavsett hur den ser ut.
Jag har inga vidare åsikter om dej, personangrepp är inte bra, om det inte är så befogat som i ditt fall. Sällan har väl någon betett sej så infantilt på detta forum. Bespara oss dina larviga inlägg!

SKILJ PÅ ÅSIKT OCH PERSON

VAD SNACKAR DU OM PERSONLIG?
DU HOPPAR PÅ MIG OCH SKRIVER DET HÄR:

En dåre på vårt forum
Personen i fråga verkar ha blivit utkastad och registrerat sej på nytt. Han/hon är endast ute efter att provocera, förmodligen en socialt missanpassad stackars individ."
SKRIVET AV:
XPAT (Magnus Foss

DET ÄR JU FANTASTISKT MOGET SKRIVET AV DIG?
ELLER HUR?

UNDRAR VEM SOM ÄR INFANTIL?

JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV UPPMÄRKSAMHET
JAG ÄR INTRESSERAD AV HUR GÖRAN KROPP MED
SIN MEDIEBILD LYCKATS LURA SÅ MÅNGA MÄNNISKOR.

Lägg ner!

Du kommer aldrig att få ett vettigt svar eftersom Göran inte finns längre. Varför ödsla energi på något som kan verka lite tveksamt.
Det finns andra saker här i livet att lägga energi på.

Klippt och klistrat från utsidan.se :

Klätterförbundet ber Kropp om ursäkt
(2002-01-06 17:21:59)

Svenska klätterförbundet ber Göran Kropp om ursäkt för att det på en offentlig hemsida framstått som att klätterförbundet skulle ha misstrott hans bergsbestigningar.
Orsaken till detta är att en medlem av styrelsen har svarat på en fråga gällande Göran Kropps bergsbestigningar i ett debattforum på svensk televisions hemsida. Frågan löd "Har klätterförbundet godtagit Kropps bevis eller inte?, på denna fråga svarade styrelsemedlemmen "nej". Detta fick till följd att Göran Kropp den 15/12 fick visa sina toppbilder för styrelsen och en del inbjudna personer.
Detta är mig veterligen första gången en sån här sak blivit en förbundsfråga, enligt UIAA skall klättrare bli trodd på den prestation de säger sig gjort, tills det finns bevis om motsatsen. Några sådana bevis mot Göran Kropp kom inte fram på mötet, däremot kunde Kropp visa en mängd video och bildmaterial som styrkte hans version av de bergsbestigningar han gjort.
Efter att tagit del av detta beslöt styrelsen att det inte råder några tvivel om att Göran Kropp varit på de toppar han säger sig varit på.

Ursäkt och Hälsningar
Anders Lindfors
Ordförande Svenska klätterförbundet (Källa: Svenska Klätterförbundet)

clindh

Forumvärd
Jag stänger den här diskussionen, inte för ämnet (ta upp det, sakligt och sansat igen om ni vill) utan för att det bryts mot flera forumregler här.

En person använder två konton; säger sig vara påhoppad men det som förorsakade påhopp skrevs från ett annat medlemskonto - anonymt. Men uppenbarligen av samma person - dock även detta konto är anonymt.

Sedan står det tydligt i våra regler; blir man påhoppad skall man höra av sig till oss; försök inte lösa det på egen hand i forument,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg