Justera växlar

Kände på vajern till fram-växelföraren och den är bra mycket lösare än den bakre, ska det vara så?

Om inte: hur spänner jag åt den?

Är det bara att lossa på insexan som sitter högst upp och dra åt?

Det beror ju väldigt mkt på vilken växel du har ställt in på växelreglaget.

Vad menar du med insexan längst upp? Växelvajern sitter ju fast med en skruv m insexnyckel huvud. Men skruven håller bara fast vajern i ett läge. Det gäller att hitta rätt läge för vajern innan man skruvar åt skruven. Testa dig fram!

Även om en hoj är ny så kan särtagning, avtorkning, ny smörjning och justering göra underverk. I mer än en ny hoj har jag hittat brotschskärv, metallpartiklar och slipmedelsrester där det borde varit rent.
Kolla styrlagren oxså de är viktiga för att hojen skall bete sig normalt.
go tur

Men skruven håller bara fast vajern i ett läge.

Gjorde ett försök att finjustera. Det slutade inte så bra eftersom jag skruvade för mycket och inte hittar tillbaka till en bra inställning.

Är det när jag har växelföraren på minsta drevet som jag ska spänna vajern?

Ni skrev: "Men skruven håller bara fast vajern i ett läge"

Har två skruvar, den ena reglerar föraren i sidled. Den andra gör så att det blir mer motstånd.

Vilken är top adjustment och low adjustment?

Se länk:

http://bike.shimano.com/publish/con...le.html/03) Front Derailleur Installation.pdf

Gjorde ett försök att finjustera. Det slutade inte så bra eftersom jag skruvade för mycket och inte hittar tillbaka till en bra inställning.

Är det när jag har växelföraren på minsta drevet som jag ska spänna vajern?

Ni skrev: "Men skruven håller bara fast vajern i ett läge"

Har två skruvar, den ena reglerar föraren i sidled. Den andra gör så att det blir mer motstånd.

Vilken är top adjustment och low adjustment?

Se länk:

http://bike.shimano.com/publish/con...le.html/03) Front Derailleur Installation.pdf

Den stora skruven m insexnyckelhuvud håller bara fast vajern. Läget väljer du själv när du skruvar fast skruven. Håll i vajern med en tång eller dylikt. Jag kommer inte ihåg hur hårt jag brukar spänna, men det står säkert i nån utav de länkarna som du har fått.

De två små skruvarna justerar nedre o över ändläget. Prova vilken skruv som påverkar vad.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg