Juste cykelväska på biltema

Köpte med viss skepsis en av dessa bakväskor förra sommaren...bara för att de var billiga men såg ok ut. Har sen använt den dagligen till och från jobbet (2*10km) från juli fram tills nu. Underlaget jag kört på har varit mest asfalt, men även grus och över spårvagnsspår och andra ojämnheter. Trodde nog inte att den skulle klara vintern med minusgrader och allt, men det har inte varit några som helst problem. Den har inte läckt in nåt vatten varken från regn, snö eller slask. Med tanke på tidigare skribenters erfarenheter verkar detta näst intill otroligt, men det är min erfarenhet av denna väska. Så jag skulle faktiskt rekommendera den. Sen saknas kanske vissa funktioner eller lösningar som tex. Vaude & Ordlieb har, men med tanke på priset så...
//freddy

Guest

Gäst
Om själva väskan är bra (alltså tyget, och så vidare) så är det väl enkelt att meka ihop en egen, bättre fästanordning så att det håller?

Visst borde man kunna bygga om...

...detta bör då lämpligen ske INNAN väskan redan gått sönder. I mitt fall så skadades även de delar som sitter på insidan, dvs fästpunkterna skadades. Men...inleder man sitt användande med en seriös plan för ombygge och förstärker väskan på insidan med ett nytt ramverk, förslagsvis med någon tunn metallskena så kan det nog bli bra. Vattentätheten och tygets beskaffenhet i övrigt är som tidigare sagts helt OK. Ett problem återstår dock, det nedre vridfästet som skall matchas in i stagen till pakethållaren, detta sitter fast med EN mycket liten skruv, denna detalj blir svår att omkonstruera, man kan nog inte räkna med att kunna behålla "vridfunktionaliteten. Däremot skulle man kunna göra en annan typ av fast nedre fäste som ex. min fru har på sina cykelväskor (tror att de heter ABUs ?? men är osäker). dessa fästen bygger på att man vinklar i det på plats först, därefter "hänger" man väskan på plats i de övre fästena. Det är eg. synd att Biltemas väska skall ha så dåliga fästen, i övrigt är den defacto helt OK.

Re: Visst borde man kunna bygga om...

PZON_390; sa:
...detta bör då lämpligen ske INNAN väskan redan gått sönder. I mitt fall så skadades även de delar som sitter på insidan, dvs fästpunkterna skadades. Men...inleder man sitt användande med en seriös plan för ombygge och förstärker väskan på insidan med ett nytt ramverk, förslagsvis med någon tunn metallskena så kan det nog bli bra. Vattentätheten och tygets beskaffenhet i övrigt är som tidigare sagts helt OK. Ett problem återstår dock, det nedre vridfästet som skall matchas in i stagen till pakethållaren, detta sitter fast med EN mycket liten skruv, denna detalj blir svår att omkonstruera, man kan nog inte räkna med att kunna behålla "vridfunktionaliteten. Däremot skulle man kunna göra en annan typ av fast nedre fäste som ex. min fru har på sina cykelväskor (tror att de heter ABUs ?? men är osäker). dessa fästen bygger på att man vinklar i det på plats först, därefter "hänger" man väskan på plats i de övre fästena. Det är eg. synd att Biltemas väska skall ha så dåliga fästen, i övrigt är den defacto helt OK.
Kan de tänkas heta AGU?

Modifera Biltema cykelväskor med Ortlieb krokar ?

Det slog mig att kanske går att sätta Ortlieb krokar, som finns som reservdelar (åtminstone i katalogen) på Biltema cykelväskorna.

Jag har varken sett Biltemas cykelväskor eller Ortliebs. Har slitna Karrimor från 80-talet.

Per Brune

Re: Modifera Biltema cykelväskor med Ortlieb krokar ?

Brune; sa:
Det slog mig att kanske går att sätta Ortlieb krokar, som finns som reservdelar (åtminstone i katalogen) på Biltema cykelväskorna.

Kollade vad totalkostnaden/par fram- och bakväskor skulle bli om man byggde om Biltema-väskorna med Ortleib-fästanordning.

Bakväskor, 36l: 458:-
Ortleib kit: 680:-
==================
Totalt: 1138:-

Övriga att jämföra med:
Vaude World Tramp II, 42l: 1095:-
Ortleib Back-Roller Classic, 40l: 1290:-
Carradice Super C, Bak, 54l: 1195:-
AGU Qourum 550KF, 38l: 850:-

Framväskor, 22l: 396:-
Ortleib kit: 680:-
==================
Totalt: 1076:-

Övriga att jämföra med:
Vaude World Cycle II, 26l: 925:-
Ortleib Front-Roller Classic, 25l: 1090:-
Carradice Super C, Fram, 28l: 795:-
AGU Qourum 535KF, 20l: 795:-

/Benny

Efter mitt rekommenderande av Kro-ferie på ejne hjul bestämmde sig ett par av våra bekanta att köpa en aktiv komfortabel semester. 14 dar, nya cyklar och Biltemas väskor!
Jag erbjöd dem att låna våra beprövade, men nu skulle det cyklas och rejält. Vi bestämde oss för att sammanstråla vid ett värdshus för en gemensam cykelutflykt och prövotur.
Deras förnämliga välpackade väskor, efter Fisker Andersens och mina blygsamma råd, satt på till första nedförsbacken. Då gick tre krokar av på två väskor! Lunchsnapsen gick åt fanders. Vi lagade fältmässigt med korta packremmar och fortsatte. Strax före lunchtid hade 5 av deras 8 väskor krokbrott, mina extraremmar var nu slut men som tur var hittade vi en öppen butik och kunde köpa på oss ett antal skidremmar i nylon. De gick åt!
Efter vissa förseningar återkom vi i kvällningen till bilarna. Stämningen var lite på upphällningen. Nybörjarparet hade stela ben och värk i de ädlare delarna.
På måndagen ringde min bekant mig och berättade att nu hade han beställt väskor på Globetrotter.
Semestern blev visst lyckad trots allt!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NikitaBa CYKELVÄSKA ca 20l mellan pannierväskorna bak Långcykling 5
ollefisk Bred cykelväska Långcykling 5
Henrik.nu Färg cykelväska Långcykling 9
runargul "cykelväska" Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Solsken55 Vattentät cykelväska sökes. Förslag? Långcykling 5
petmeu Fixa Biltemas cykelväska Långcykling 32
melvin_f Bra och billig cykelväska Långcykling 9
erik_rask Cykelväska på bara en sida? Långcykling 5
annneli cykelväska ovanpå pakethållaren Långcykling 4
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
Boots Montering av cykelväska Långcykling 0
Avslut090305 Ny typ av cykelväska! Långcykling 5
petterpuder biltemas cykelväska = trång Långcykling 7
ala Biltemas cykelväska Långcykling 0
Tatonka Touring Pro - Bra cykelväska??? Långcykling 6
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg