Någon som har koll på juridiken kring laviner som triggas av t ex skid- eller bräd-åkare, snöskovandrare (skoteråkare hamnar ju utanför utsidans område enligt reglerna då det är motordrivet ). Om man triggar en lavin behöver man ju i Sverige inte betala för eftersök och räddning, det har avhandlats i andra trådar om jag minns rätt men om kan man anses som vållande till skada på annan person eller egendom, typ någon variant av allmänfarlig vårdslöshet. Allemansrätten säger ju att man får färdas i naturen men gäller det även om man åkt inom en anläggning för utförsåkning, t ex mellan två pister. Spelar det roll om man passerat avspärrningar uppsatta av skdipatrullen i anläggningen? Anläggninsägaren kan ju gneom skidpatrullen sätta upp relger om hur och var man ska bete sig (genom skidpatrullen) men kan detta dras bortom affäruppgörelsen i form av liftkort (indraget) osv
Kan det bli akutellt med skadestånd för skada på både tredje person och annans egendom (liftar, pister som måste klargöras igen)?
Frågar både om hur det gäller i Sverige och utomlands, t ex i alperna.
Vill minnas att UCPA-guiderna i Argentiere blivit mycket restriktivare på senare år med att åka från Le Tour/Balme, ner mot Vallorcine för man riskerar att dra laviner ner över järnvägen. Där vill jag minnas att det tillkomit regler om skyhöga skadestånd (samt ev indragen guidelicens), någon som kan bekräfta/dementera?
Vi behöver inte diskutera lämpligheten i att följa skidpatrullens avspärrningar utan detta är en rent juridisk fråga om vad juridiken säger om efterspelet när någon triggat en lavin.
/Patrik, åk med eftertanke så vi slipper använda det vi kommer fram till i denna tråd
Kan det bli akutellt med skadestånd för skada på både tredje person och annans egendom (liftar, pister som måste klargöras igen)?
Frågar både om hur det gäller i Sverige och utomlands, t ex i alperna.
Vill minnas att UCPA-guiderna i Argentiere blivit mycket restriktivare på senare år med att åka från Le Tour/Balme, ner mot Vallorcine för man riskerar att dra laviner ner över järnvägen. Där vill jag minnas att det tillkomit regler om skyhöga skadestånd (samt ev indragen guidelicens), någon som kan bekräfta/dementera?
Vi behöver inte diskutera lämpligheten i att följa skidpatrullens avspärrningar utan detta är en rent juridisk fråga om vad juridiken säger om efterspelet när någon triggat en lavin.
/Patrik, åk med eftertanke så vi slipper använda det vi kommer fram till i denna tråd