Junivandring

Vi hade tänkt vandra Abisko-Nikkaluokta i sommar o förmodligen från mitten av juni. Ev. augusti. Men vi har fått höra att det är för tidigt att gå då. Är det någon som har erfarenhet?
:)Bettan

Vi hade tänkt vandra Abisko-Nikkaluokta i sommar o förmodligen från mitten av juni. Ev. augusti. Men vi har fått höra att det är för tidigt att gå då. Är det någon som har erfarenhet?
:)Bettan

Ingen erfarenhet av så tidig vandring. Men störande mycket snö kan ligga kvar i dalgångar långt efter midsommar faktiskt

det är vad vi också hört. Tyvärr kan man inte alltid styra över semestern. Det verkar som om inte alla broar heller finns på plats så tidigt. Stugorna öppnar också i slutet av juni?!. Vi hade tänkt tälta så långt vädret tillåter.

Mitten av juni är tidigt, men knappast för tidigt. STFs stugor öppnade i somras just den 15 juni längs denna sträcka, och det är en bra indikation på att vandringssäsongen faktiskt börjar då. Men väderförhållandena kan ju variera mycket mellan säsongerna. Just sommaren 2012 var väldigt sen med massor av snö i högre terräng långt in i juli.

Själv har jag bara positiva erfarenheter av att gå på snö, även om den brister vid några steg ibland. Men visst, jag brukar åka upp först efter midsommar. Problemet med snö som inte bär förknippar jag i första hand med perioder med stark värme, och då främst sent i maj och tidigt i juni. Vore intressant att höra om andra har tråkigare erfarenheter av snö.

Vad gäller sommarbroar, som alltså lyfts på plats vid säsongstart, så kan jag inte erinra mig någon sådan längs den aktuella sträckan. Kanske någon kan korrigera mig? En möjlighet är ju att läsa på länsstyrelsens hemsida hur läget är inför säsongen. Eller att ta en kontakt med myndigheten när det börjar dra ihop sig.

Lycka till önskar Pelle

läste bara någonstans att broarna kom upp sent i år p.g.av snön. Vet inte om det finns några sommarbroar längs med den leden. Bron vid Tjättja är ju fast. Men då är det kanske inte alldeles hopplöst. Vi räknar med att gå omkring den 16-17/6

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orestig junivandring mellan abisko och nikkaluokta Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg