Juniorsäck

Jag har en kille på snart nio år som ska med och fjällvandra i sommar. Vi ska vara ute sex-sju dygn i Abiskofjällen. Vilken ryggsäck kan vara lämplig för honom ? Han ska ju bära en del själv men inte för mycket, då tröttnar han snabbt. Finns det nån där ute med erfarenhet ?

/Bengt

lillo; sa:
Jag har en kille på snart nio år som ska med och fjällvandra i sommar. Vi ska vara ute sex-sju dygn i Abiskofjällen. Vilken ryggsäck kan vara lämplig för honom ? Han ska ju bära en del själv men inte för mycket, då tröttnar han snabbt. Finns det nån där ute med erfarenhet ?

/Bengt
Han bör väl bära högst 5-6 kg, kanske inte ens det. Har han en skolryggsäck av normalt snitt brukar det funka bra. Regnställ, sovsäck, tröja, mössa, vantar och liggunderlag brukar bli lagom.
Om du behöver köpa en säck så köp något som funkar som skolryggsäck nästa säsong. Enligt min mening behövs inga speciallösningar.
Stugtur eller tälttur?

Jörgen

Stolta säcknissar

Visst kan han använda sin skolrygga om den är OK. Fast man kan vända på resonemanget också. Våra tre har alla lite finare ryggsäckar som de använder när vi är ute. När de får plocka fram dem och börja planera vad de ska bära själva - då börjar upplevelsen! Våra barn, tre, sex och åtta år gamla, bär ännu rätt lite, förstärkningsplagg, regnställ och godispåse. Den minsta ännu mindre. Vill man göra turen enkel och billig - ta vad han redan har. Har du hyfsat med pengar - ge honom en lite bättre säck, han kommer garanterat att uppskatta det! Att få prova ut säcken, kunna visa upp hur man såg ut i fjällen på någon friluftsdag och sådana småsaker betyder mer för ett barn än för oss. MVH Anna

Hej
Vi har bara vandrat kortare sträckor och funderat på samma sak. Hittills har vi bara använt enklare ryggsäckar. Det funkar bra men visst vore det trevligt med en bättre säck. Det går ju alltid att sälja en säck när den är utvuxen eller hitta en begagnad. (Jag köper gärna en säck till en 10 åring om någon har en att sälja).
Skulle jag vandra 5 dagar med barnen skulle jag köpa en bra ryggsäck. Sonen är ju dessutom med i scouterna.
mvh
ht

Vi har inte provat dem skarpt ännu, men vi köpte varsin liten rygga åt ungarna på Jysk. Den kostar normalt 99 spänn men det var halva priset (i höstas) och då kunde jag inte låta bli (eftersom jag gått och sneglat på den rätt länge).

Visserligen så var avbärarbältet lite för stort för våra ungar (6 och 8) men det gick enkelt att modifiera.

Ryggan har visserligen inga toppstramare, men annars tycker jag den verkar bra.

Jag köpte en (begagnad) barnryggsäck för vandring åt min 9-åring förra sommaren. Det är en Norröna säck som verkligen ser ut som en liten version av en vuxensäck vilket innebär att alla remmar inklusive höftbältet hamnar på rätt ställe trots att han är rätt kort för sin ålder.

Jag vet iofs inte hur det skulle gått med en annan säck, men med den här kunde han utan problem bära all sin personliga utrustning (ca 6 kg) runt Jämtlandstriangeln på fyra dagar vilket innebär dagsetapper på ca 13 km.

vandra med barn

hej, när vi vandrade med 4 ungdomar 16 (pojke), 13, 11, 10 år. Hade de tre yngre (flickorna) egna bra 40 liters säckarsom de bar egna saker i efter förmåga och ork. (En av dem var nästan proppfull av en stor NallePuh :)). Det fungerade väl och vi använder fortfarande säckarna för ungdomarna eller oss vuxna eftersom höjden på bärdelen var reglerbar i höjdled. Vi handlade på Intersport vad jag minns.

/Leif

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg