Jovnevaerie sameby vill skjuta 25 kungsörnar

Ironi funkar kanske inte på forum, men jag hade inga problem med att förstå ironin i Klagers inlägg.

Tyvärr är det svårt med ironi på nätet, speciellt när man är nyvaken :) Ursäkta att jag missade ironin tyvärr så har jag lite dålig erfarenhet av andra jaktforum där det brukar vara många som förespråkar tjuvjakt...

Dette temaet har vært mye diskutert i Norge også. Flere diskusjoner, om rein og ørn og rovdyr generellt.

At samene i Sverige er bekymret forstår jeg godt, for det er dokumentert gjennom utbetaling av erstatning til havørndrept rein at hver eneste havørn (og antallet der har man god kunnskap om) må ha spist nesten 10 kilo reinkjøtt HVER DAG. Man har da multiplisert antall erstattede rein med gjennomsnittlig vekt pr dyr og dividert med antall ørner og antall dager.

Noen har hevdet at det kan ha en sammenheng med at havørndrept reinkalv ikke må dokumenteres, siden ørna flyr langt avsted med byttet. Men det har jeg ikke sagt, så det så. Utrolig glupske de ørnene, hva? Store må de også være. Jeg klarer ikke å få ned noe særlig over en kilo hver dag, uansett hvor glad jeg er i reinkjøtt.:);)

Mina pengar

Jag skänkte en del pengar för att rädda den utrotningshotade Kungsörnen för många år sedan.
Ska de nu skjuta de Kungsörnar jag hjälpt till att föda upp?

Får jag mina pengar tillbaka nu då?

Om nu de får tillstånd för nått sånt kunde de lagt energin på något annat djur att skydda istället.

zzeezz

Jag skänkte en del pengar för att rädda den utrotningshotade Kungsörnen för många år sedan.
Ska de nu skjuta de Kungsörnar jag hjälpt till att föda upp?

Får jag mina pengar tillbaka nu då?

Om nu de får tillstånd för nått sånt kunde de lagt energin på något annat djur att skydda istället.

zzeezz
Nä, några pengar får du knappast tillbaka! Det var enligt mig, ädelt gjort av dig att stödja räddandet av de utrotningshotade kungsörnarna.
Problemet är att kungsörnarna enligt uppgift, hotar att utrota rennäringen, så nu måste vi alla hjälpa till att stödja bevarandet av rennäringen.

Hade på stugan en envis hackspett som hackade sönder väggarna. Först spikade jag igen hålen tills väggen såg ut som ett lapptäcke. Sen satte jag upp ett par uvar, dom försvann. Hittade sedan ett gammalt luftgevär och problemet löste sig.......
Koivu

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg