Jag och frugan vandrade i Jotunheimen 4/8 till 10/8, tog bat Gjendesheim - Gjendebu, sedan gick vi till Spiterstulen - Galdhoppigen - Glittertind - Glitterheim - Memurubu - Glitterheim via Besseggen, en av de basta vandringssemestrar jag haft.
Isen(snon) pa Glittertind var lattpasserad da vi gick, inga broddar behovdes, men dom sa pa Spiterstulen att det blir isigare senare pa sasongen, strackan man gar pa sno ar ganska kort, det ar mest sten, och val markerat.
Det finns ingen mat att kopa i nagon av dom stugorna vi stannade i, utom kex och choklad, bara lagad middag/frukost i deras matsalar. Man kan bestalla "nistepakk", mackor till lunch for 10-12 kronor per brodskiva.
Full frukost buffe kostade 100-120 kronor, grot kostade 60 kronor, middag 150 - 230 kronor.
Spiterstulen och Memurubu ar privata anlaggningar och dyrare an DNT's stugor, i Memurubu mycket dyrare, i mitt tycke a total ripoff.
Tank pa att du kan skicka din packning med bat pa alla strackor langs Gjende, Besseggen ar jobbig nog som den ar, utan att behova 15 kilo pa ryggen.
Besseggen ar inte sa farlig som den ser ut pa hall, jag gick uppfor, vilket ar lattare i mitt(och de flestas) tycke. Oavsett vilket hall man gar ar utsikten vidunderlig, nagot av det basta jag sett.
Att ga Besseggen i regn och dalig sikt finns det ju ingen anledning att gora, ser man igen utsikt ar det ju ingen ide att vara dar.
Jag hittade massor med nyttig info pa en website:
Lycka till, battre vandring far du leta efter!