unisoldier; sa:
Är det någon som har provat den här 4-dagarsturen över Jostedalsglaciären i Norge. Har hört en del om den och funderar att prova nått år. Om du vet något om den här turen, ge gärna tips och synpunkter.
Sen det här med utrustning, vilken bör jag välja? Just nu så lutar det väl åt låga läderpjäxor men jag har även T1or som jag inte har provat på tur ännu.
Turen rekommenderas, har själv gått den tre gånger plus några varianter på den. Många startar i Erdalen i Stryn och slutar i Fjärland. Men man kan också starta i Loen, vid Sota seter eller i Jostedalen.
Om man kommer till Stryn på kvällen första dagen kan man gå in mot Vetledalseter och övernatta där. Nästa dag blir en lååång uppförsbacke upp Erdalsbreen in på Jostedalsbreen sen ner till Lodalsbreen och upp Småttene till Ståleskardet. Om man har krafter kvar efter denna dagsetappen kan man gå upp på Lodalskåpa och njuta solnedgången.
Nästa dag kan man starta med bestigning av Lodalskåpa och sen på eftermiddagen ge sig söderut på glaciären. Bings Gryte är en lagom dagsetapp. Sista dagen är en kort dagsetapp ner till Flatbrehytta och därifrån ner till Fjärland.
Bästa perioden att åka skidor på "Josten" är maj - juni. Det kan vara mycket folk kring de stora helgerna 17 maj, Kr. Himmelfärd och Pingst. Vädret är ofta stabilt på den tiden av året.
Etappen upp Småttene kräver alltid att man går i rep och att man är minimum 3 stycken och kan räddningstekniker på glaciär. Beroende på snösituationen kan även andra delar av eller hela rutten kräva att man går i rep.
Moln och dimma kan ställa till det så man måste kunna navigera med karta, kompass och GPS. Motvind kan också göra sitt till att turen kan ta mer än fyra dagar.
Vanlig telemarksutrustning duger, stighudar är ett måste då det är mycket uppför.
Kolla DNT sin webplats för mer info
http://www.turistforeningen.no
Lars