Raskesven; sa:
Jag såg på mitt skummjölkspaket att 36 gram av 100, 36 viktprocent, utgörs av protein, tillsatt.
Alldeles bortsett från om man behöver det under några veckors vandringar i stöten, hur täcker den mängden procent dagsbehovet för en tränande och aktiv men inte hårdtränande person, dvs. hur mycket måste drickas per dag för att få dagsbehovet om man bara skulle få protein därifrån?
På den frågan får du väl lika många "bra" svar som det finns tränande människor. Frågar du livsmedelsverket, eller fysiologerna på min utbildning, så räcker 0,75-1g protein per kg kroppsvikt och dag, dvs betydligt mindre än vad som ingår i en standard-västerländsk dagsdiet. Frågar du på ett styrketräningsforum så får du höra att du måste äta minst 2g/dag, och att det måste vara "högkvalitativt" protein, vad det nu betyder (troligen lika med det dyraste preparatet, antar jag). Läste en välciterad vetenskaplig artikel som menade 1,2-1,6g/kg/dag för styrketränande och 1-1,4g/kg/dag för maratonlöpare, men detta var alltså på elitnivå, och man hade inte mätt t ex idrottsprestation, utan bara biokemiska markörer för muskelnedbrytning (=så mycket protein skulle de äta för att minimera sin muskelnedbrytning, under hårda träningssäsonger).
Så det är en röra. Jämfört med mitt skrivbordsjobb så är t ex en vintertur eller en fjällvandring rätt tung ansträngning, och då brukar jag försöka att få i mig mycket av allt, dvs även protein. Vällingpulver, skummjölkpulver, vissa soppor/såser, smörgåspålägg, torkad köttfärs/motsv, jordnötter är hyfsat proteinrika och brukar få följa med. Inför sommarens långtur funderade jag kraftigt på att köpa något sånt där mirakelmedel (proteinpulver, ingenting annat) som styrketränande finniga ungdomar använder för att bli jättestora, för att täcka behovet. Jag går alltid ned i vikt under mina turer, oavsett vad jag äter. Kan liksom inte hälla ännu mer olja i maten, det smakar så illa då...