Jorden runt!

Tack så jättemycket för svar..

..för det är den där kluriga delen jag har problem med för tillfället. Har varit utan internet i ett antal dagar nu och därför är jag lite sen med svar!
Först och främst håller jag på att undersöka ifall det går att eventuellt köra ner genom Spanien och över till Marocko, sen fortsätta till Algeriet - Libyen - Egypten och sen därifrån antingen med båt över till Cypern - Turkiet. Eller kan man ta sig igenom Jordanien, Israel, Syrien och Libanon? Så hemskt svårt att ta reda på ifall det är möjligt över huvud taget, Afrika-vägen är tänkt att gå längst kusten hela vägen. Jättevälkomna med synpunkter!
Sen är det delen med Pakistan och sen vidare till Thailand osv. Om det inte är möjligt att ta sig direkt från Indien till Kina, är det någon som vet ifall man kan åka genom Nepal?
Dessutom oroar Pakistan otroligt mycket. Och stenkastarna, vad handlar det om egentligen?
Hur som helst,
Jag kommer att köra en Scott Sportster P1 med lite småändringar på.
Kommer åka iväg med drygt 70 000 efter att flygbiljetterna mellan Auckland - Santiago och NY - Stockholm är betalda.

Som sagt, kom gärna med synpunkter!

Tack
Mvh,
Fredrk

..för det är den där kluriga delen jag har problem med för tillfället. Har varit utan internet i ett antal dagar nu och därför är jag lite sen med svar!
Först och främst håller jag på att undersöka ifall det går att eventuellt köra ner genom Spanien och över till Marocko, sen fortsätta till Algeriet - Libyen - Egypten och sen därifrån antingen med båt över till Cypern - Turkiet. Eller kan man ta sig igenom Jordanien, Israel, Syrien och Libanon? Så hemskt svårt att ta reda på ifall det är möjligt över huvud taget, Afrika-vägen är tänkt att gå längst kusten hela vägen. Jättevälkomna med synpunkter!
Sen är det delen med Pakistan och sen vidare till Thailand osv. Om det inte är möjligt att ta sig direkt från Indien till Kina, är det någon som vet ifall man kan åka genom Nepal?
Dessutom oroar Pakistan otroligt mycket. Och stenkastarna, vad handlar det om egentligen?
Hur som helst,
Jag kommer att köra en Scott Sportster P1 med lite småändringar på.
Kommer åka iväg med drygt 70 000 efter att flygbiljetterna mellan Auckland - Santiago och NY - Stockholm är betalda.

Som sagt, kom gärna med synpunkter!

Tack
Mvh,
Fredrk

Har också funderingar på att ta den vägen genom Morocko vidare mot Egypten. Ska bege mig i september och är lite orolig över att det kan bli lite kallt i Iran etc om jag siktar direkt på Asien. Har planer på att cykla genom Pakistan själv ner till Indien och vidare, försöker hålla mig uppdaterad om läget där. Och det råder väldigt olika synpunkter på om det är säkert eller inte.
Personligen så tror jag inte att man är säker någonstans, eller snarare, man är lika säker överallt :)
En vänlig själ här på forumet rekomenderade sidan Lonely Planet Thorn till mig, http://www.lonelyplanet.com/thorntree/index.jspa Otroligt bra sida med färsk information från backpackers och andra som är på resande fot. Värt att kolla in.

Men jag har inte kollat Afrika-rutten något närmare så jag är lika intresserad av svar som du! :D

Är inte helt uppdaterad vad gäller Nordafrika men Algeriet bör inte vara några större problem, Libyen däremot tror jag endast är möjligt med organiserad guide. Men kolla detta mer noggrannt!

Vad gäller Egyten till Turkiet genom Jordanien och Syrien är det inga problem, se bara till att kolla upp förutsättningarna för det syrianska visumet ordentligt innan ni åker. De har en bestämmelse som säger att om man har en syriansk ambassad i sitt hemland så måste man ansöka om visumet där. Detta kan dock ha ändrats så kolla noga!

Ang Pakistan så skulle i alla fall inte jag åka den vägen. Cykla istället ner till Bandar Abbas och ta båten över till Dubai. Därifrån går biligt flyg till Indien med bl a Air Arabia och Air India Express.

Indien är ett lite låst land vad gäller landövergångar. Från Nepal går det att åka in i Tibet men, likadant där, endast på organiserad tur Kathmandu-Lhasa. Efter det är det ganska fritt att ta sig vidare. Det går däremot massor av billiga flyg från indien till sydostasien, kolla www.whichbudget.com
Men jag förstår frustrationen, man cyklar ju för att undvika flyg...

Gransen Marocko/Algeriet har varit stangd i manga ar pga situationen i Vastsahara.

Algeriet - Libyen, nja - det blir nog svart... (Med byrakratin) Algeriet - Tunisien - Libyen lite enklare.

Vad jag vet sa maste man ha guide 24 h om dygnet i Algeriet, iaf om man aker lite langre soderut. Vid kusten och pa cykel? Jag vet faktiskt inte, men jag tvivlar pa det, darfor hade det gatt sa hade fler cyklister gjort det och da skulle jag ha horttalas om det. Men tusan - prova.

Libyen vet jag att ensama cyklister har cyklt igenom. Men mycket pappersjobb, b la sa ska ditt pass oversattas till arabiska innan du lamnar in visumansokan. Googla. Eller kolla sahara-overland.com

Fy fan vad jag skulle vilja gora den rutten sjalv... ska grava lite mer om ett ev guidetvang framover, sa far vi se. Skulle vilja cykla Algeriet - Niger.

"Visas and regs
Libya's moved the goalposts yet again - now you need to apply in a group of 4 (it was 5) to get a tourist visa, and you will need to travel in a group of 4 or more."

Låter onekligen krångligt.
Algeriet verkar inte vara lika problematiskt, eller ja, det är mindre problematiskt.
Dock är det väl precis som Lars säger, man måste antagligen ha en guide med sig hela tiden.

Edit: Marocko och Tunisien ska enligt sahara-overland.com inte vara några problem att ta sig in i.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
musse592 Budget för en jorden runt? Långcykling 22
musse592 Cykelpartner runt jorden sökes! Långcykling 10
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
Hampe88 cykla jorden runt finansiering Långcykling 6
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
honkydory Jorden runt - på en höghjuling! Långcykling 3
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
pergit Bottenhavet runt Långcykling 0
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
stroeller Häng med runt Bottenviken sommaren 2016? Långcykling 12
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
Nitola Cyklat runt sicilien? Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
matpet Cykla runt Lofoten Långcykling 3
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
stea runt sverige Långcykling 6
rimn Runt Vänern Långcykling 7
Christian1 "Runt Vättern" Långcykling 6
diderichsen vintercykling runt mälardalen Långcykling 2
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
mr.peterjohansson Rumänien runt Långcykling 8
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Sssarisen Cykla runt i Holland, Belgien och Frankrike Långcykling 5
Peterborås Cykla England runt i juni 2010.... Långcykling 8
McGallon Cykla runt Mälaren Långcykling 11
Jonas_utsidan Siljan runt 2009 Långcykling 4
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
KLAGER Cyklade Vättern runt - med treåring Långcykling 7
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
piaea Bodensjön runt Långcykling 6
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
Rickard L Cykelvägar i/runt huvudstaden Långcykling 5
fuchs runt spanien-portugal Långcykling 6
iceland Foton och akvareller från cykeläventyr runt Island. Långcykling 1
fuchs Gotland runt på midsommar? Långcykling 0
pergit Sträckan runt Ringsjöarna? Långcykling 5
Karlholm Välkomna till Hisingen Runt (5 maj) Långcykling 0
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
lexou cykeluthyrning för Vättern Runt, august 29th? Långcykling 3
mothesta Södra Östersjön runt augusti 2004 Långcykling 8
lowe Vättern runt Långcykling 8
mothesta (södra) Östersjön runt 2004 och ev. fortsättning Långcykling 1
LinHa Cykla Australien runt? Långcykling 3
Jonas J Startbiljetter till Vättern Runt köpes! Långcykling 2
x-treme Cykla Polen runt. Långcykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg