Jordbruksministern öppnar för vargimport

Tidigare har naturvårdsverket alltid varit extremt försiktiga med att ingripa på något sätt i naturen, delvis med rätta. Man har t ex sagt sig acceptera myskoxen som svensk art, men man har gjort mycket halvhjärtade och taffliga försök att öka den genetiska variationen, utan att öka antalet djur.

Man har inte haft några som helst planer på att återinplantera vildrenen från Norge (vilket skulle vara mycket enkelt), och man har bara accepterat jägarnas olagliga inplanteringar av rådjur och vildsvin på olika ställen i Sverige.

Nu har Naturvårdsverket i alla fall bestämt sig för att ingripa och utrota den inplanterade signalkräftan på Gotland med insektsgiftet pyretrum. Men det är ju tveksamt om det kommer att fungera eftersom turisterna, eller vilka det nu är, förmodligen kommer att plantera ut nya!
 
Min poäng var att när något drabbar en minoritetsgrupp så är det helt ok.
Men om det drabbar den stora allmänhetens grupp så är det oacceptabelt.

Om vi ändrar till att han importerar 5 vargar till Gotlänska fårö då :)

Jag anar en viss minoritetselitism här. Skulle inte fåröingarna vara en minoritet?
Gotland är ju skolboksexempel på glesbygdskommun, och Fårö är Gotlands Amazonas. Lätt för er att sitta i Norrland och bestämma hur minoriteter ska ha det! ;)

Men jag tror i och för sig det skulle vara värre för vargarna än för fåröingarna med 5 vargar på ön.
 
jag tycker att vi kan låta rennäringen betala sig själv precis som vilket företag som helst, då har vi inget problem med vargar i renområdena "läs: vilka renområden"
 
jag tycker att vi kan låta rennäringen betala sig själv precis som vilket företag som helst, då har vi inget problem med vargar i renområdena "läs: vilka renområden"

Fast då skulle man ju samtidigt kunna låta turistnäringen betala sig själv också. De som vill ha rovdjur (för att det ger turister och är bra för Sveriges vildmarksimage) betalar för skadorna. Vad ett rivet får kostar vet man väl, men vad kostar alla skrämda gubbar?

I och för sig tror jag att vilda djur är gör mer nytta för Sveriges image än vad kungahuset gör, så vi kan väl lägga kungapengarna på terapi för de skrämda gubbarna?

En annan bra lösning vore att kolonialherrarna inom STF släppte fjällmonopolet till lokalbefolkningen så att de kunde tjäna lite mer pengar på rovdjurskramande turister än vad de gör på renodling.
 
En annan bra lösning vore att kolonialherrarna inom STF släppte fjällmonopolet till lokalbefolkningen så att de kunde tjäna lite mer pengar på rovdjurskramande turister än vad de gör på renodling.


låt dom bygga feta hotell i anslutning till nationalparkerna och se till att fylla dom med amerikanska, tyska och japanska peningstinna gäster, nyttja resursen som den resurs det är.. låt lokalbefolkningen tjäna pengar på rika feta härliga turister istället för snålturisiter(läs parasiter) som ska "fin-vandra" och vara ett med naturen.. hur många här kan med gott samvete säga att dom tillför ett skit för lokalbefolkningen när dom åker till fjälls..?
 
Ja ni är inne på en ide jag försökt framföra ibland till folk, men de brukar mest bli upprörda. Kanske beror det på at jag inte tar en teori utan ett konkret förslag.

Så till förslaget.

Vi bygger ut Ritsem ordentligt. Stora hotell och en bra väg både från Sverige och Norge. På Akka-masivet anlägger vi ett antal lättillgängliga vandringsleder med övernattningsmöjligheter på flera stugor. Det ska kunna gå att ta sig dit enkelt. Man ska kunna göra dt emed helpension och professionella guider. Dvs vi offrar Akka för att få behålla resten. Det genererar pengar till norrland.
 
Berget Akka är den gammla trons Máttaráhkká Urmodern.
Det var här mänskligheten skapades av gudarna.

Vad var det ni ville göra med edens lustgård?
 
Berget Akka är den gammla trons Máttaráhkká Urmodern.
Det var här mänskligheten skapades av gudarna.

Vad var det ni ville göra med edens lustgård?

Peka du bara ut Edens lustgård så ska jag nog kunna få den lönsam. Men visst, vill man inte satsa på en möjlig inkomstkälla så får man väl låta bli, jag hindrar ingen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
consono Vargimport Vilda djur 129

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg