Jordbruksministern öppnar för vargimport

Jordbruksministern öppnar för vargimport
Förslag om att ta in varg från Finland eller Ryssland ska prövas

"- Att det behövs en förnyelse av generna i vår vargstam är nog helt klart och det är ju ett sätt som kan prövas och som ska prövas av de myndigheter som har att pröva det, säger jordbruksministern till Kunskapskanalen."

Främsta skälet verkar vara att så fort som möjligt kunna införa licensjakt på varg. Uppenbarligen ser inte jordbruksministern EU:s rovdjursdirektiv som något hinder för licensjakt.
 
Och när nu Jordbruksministern även är Sameminister så kommer han säkert bli väldigt populär nu.

Föreslå Lejon i Skånska kohagar med.
 
Då blir man lika populär som Jordbruksminister.

Som en sameminister som importerar vargar till renhjordarna.

Det hade varit lite roligt att höra hur tonen skulle ligga när 100 kor var slitna till slamsor på morgonen.
 
Naturvårdsverket har ju redan slagit fast att man inte kommer tillåta varg i renlandet. Med import räknar man med att man också kan skjuta de vargar som vandrar in norrifrån, utan att det hotar den genetiska variationen. Så import skulle väl snarast minska antalet vargar i norra Sverige.

Om jordbruksministern blir impopulär bland renägarna så beror det nog snarare på att regeringen jobbar på att avveckla den stödverksamheten.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=149161
 
Senast ändrad:
Då blir man lika populär som Jordbruksminister.

Så det är det som är kriteriet för vilken politik som ska föras? En del djur har ALDRIG funnits i Sverige (i fritt tillstånd, och jag räknar inte eventuella temporära rymare från djurparker), jag tror vi ganska säkert kan hänföra lejonen till den kategorin.
 
Så det är det som är kriteriet för vilken politik som ska föras? En del djur har ALDRIG funnits i Sverige (i fritt tillstånd, och jag räknar inte eventuella temporära rymare från djurparker), jag tror vi ganska säkert kan hänföra lejonen till den kategorin.

Skulle man inte kunna tänka sig inplanterade vilda lejon på Gotland som kunde äta upp de vilda inplanterade kaninerna och de vilda inplanterade rådjuren!

Jag tror att Sveriges framtid ligger i turismen, och då är lejon bara ett plus!

pcp3_4a.gif
 
Senast ändrad:
Bra

Det skulle bara bli en marginell ökning av vargstammen om man inporterade 5 djur (idag har vi ca 150 st). Däremot skulle gen vinsten vara helt nödvändig på sikt. Förstår faktiskt inte jägarnas argument denna gång. Utan förnyad genbas så kommer den svenska vargen få genskador och ingen vill väl se sjuka djur?
 
Min poäng var att när något drabbar en minoritetsgrupp så är det helt ok.
Men om det drabbar den stora allmänhetens grupp så är det oacceptabelt.

Om vi ändrar till att han importerar 5 vargar till Gotlänska fårö då :)

Får vi höra upprörda röster i media då?
 
5 vargar till Fårö blir väldigt många vargar på liten plats... Dessutom blir det en nästintill oändligt ökning av antalet vargar (från noll till 5).

Att fylla på den befintliga vargstammen (på 150 vargar?) med 5 vargar ger en ökning på hela 3%.

Men om man samtidigt skjuter av några av de befintliga så kommer ökningen av antalet vargar att bli noll, men genpoolen kommer att få ett väldigt bra tillskott av nya gener och på så vis undviker vi problem med inavel i vargstammen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
consono Vargimport Vilda djur 129

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg