Det riktigt intresanta i en överlevnadsövning tycker jag är att tänka ut ett scenario och sen agera utifrån det.
Tex du kör fast med bilen mitt i skogen under en storm. Använd det du normalt har på dig och det du har i bilen.
Att krysta till det och köra utan kalsonger eller strumpor bara för att följa en minnesramsa blir överdrivet och orealistiskt tycker jag. Det är ju bara att göra som joanna föreslår och sy en egen onepiece suit deluxe så klarar du utrustningskravet.
Bättre att tänka till angående vad man har på sig/ med sig vid olika tillfällen och sen nyttja det.
Även om man överlever utan mat i 2,5 dygn så tar det inte lång tid för kroppen att bränna de reserver som finns, ffa om du ska förflytta dig 60 km.
Tänker man sig att man ska ha med ett nödkit, så ska det innehålla ngt för att höja blodsockret. Det absolut viktigaste att ha med sig i en överlevnadsituation är huvudet, att kunna tänka och när du tömt dina reserver så tänker du sämre och långsammare. Extra viktigt om du går själv.
Vid ett tillfälle på en organiserad överlevnadsövning så gick jag längs en grusväg och letade ätliga växter. Jag var halvt borta och har en minneslucka på ca en km. Hittade lite bär, piggnade till lite och tog mig tillbaka.
det är inte matbrist som slår ut hjärnan, hjärnan fungera relativt bra under svält. det är sömnbrist som är den stora boven