Några funderingar
Gick i sommras från andra hållet. Några reflexioner (från Tarfala räknat) : vägen upp till första passet bjuder inte på några svårigheter om det finns snö! Annars måste du ha stegjärn för den sista passagen längs kanten på glaciären. Otroligt vacker väg som slingrar sig upp (jag gick ner
längs en drakrygg av moränsand och grus.
Från Koupervagge upp till passet mot Kaskasavagge: leden går på skrå uppför norra sidan av Koupervagge. Om det är snöfält där så går det nog bra att ta sig upp. Om det är barmark kan det bli svårare - jag försökte gå ner där men hamnade i ganska brant och mycket storblockig och lös terräng. Inte kul att stå bland Volkswagenstora block som svajar till ibland...enklare att följa leden ut ur Koupervagge några km tills man når slutet på sjön. Där vadar man över och går sedan direkt upp mot passet. Det är inte lika brant.
Nergången till Kaskasavagge borde inte bjuda på några problem.
Vägen upp till sista passet är enkel.
Nerstigningen mot Unna Räita går på en glaciär som inledningsvis är brant. Om glaciären skulle vara barsmält blir det knepigt även med stegjärn. Längs vänstra kanten av glaciären är det brant klippa med grus på. Gå inte ner där. Håll istället lite till höger mot den centrala delen av glaciären, där blir det snart mindre brant.
Det planar ut. På vänstra sidan kommer nästa glaciär där man håller ner mot den ändmorän som faller ner mot dalen under tröskeln i Unna Räita (förhoppningsvis är min beskrivning begriplig om du har karta
. Man skråar över glaciären som kan vara barsmält. Om man inte har stegjärn måste man i så fall hålla ner mot de sjöar som ligger nedanför daltröskeln. Sedan får man stiga upp för tröskeln igen och på så sätt undvika glaciären (det där sista blev riktigt obegripligt
.
Förbi ändmoränen går leden som tar dig till stugan några hundra meter bort. Där finns två avröjda tältplatser. Vägen till Nallo därifrån är enkel och relativt lättgången. Åt andra hållet i uppförsbacke tog den mig ca 4-5 timmar.
Grundsten var till stor hjälp när jag planerade jojo-turen, rekommenderas.
Mvh,
Johan