jojo-leden från söder

Tänker mig en tur från Tarfala till Nallo och sen vidare norrut. Vad bör jag tänka på utefter jojo-leden? Går troligen i Juli/aug. Speciell utr?
PP.
 
gick jo-joleden sommaren -90

Visserligen ett tag sedan men urberget står säkert kvar. Jag hade inte någon särskilld utrustning förutom den vanliga högkvalitativa fjällutrustningen. Blir det dåligt väder är det inga roliga omgivningar, men med kunskap och sunt förnuft är det inga problem. Ta ett lugnt tempo och njut, det är mitt råd.
 
Några funderingar

Gick i sommras från andra hållet. Några reflexioner (från Tarfala räknat) : vägen upp till första passet bjuder inte på några svårigheter om det finns snö! Annars måste du ha stegjärn för den sista passagen längs kanten på glaciären. Otroligt vacker väg som slingrar sig upp (jag gick ner :) längs en drakrygg av moränsand och grus.

Från Koupervagge upp till passet mot Kaskasavagge: leden går på skrå uppför norra sidan av Koupervagge. Om det är snöfält där så går det nog bra att ta sig upp. Om det är barmark kan det bli svårare - jag försökte gå ner där men hamnade i ganska brant och mycket storblockig och lös terräng. Inte kul att stå bland Volkswagenstora block som svajar till ibland...enklare att följa leden ut ur Koupervagge några km tills man når slutet på sjön. Där vadar man över och går sedan direkt upp mot passet. Det är inte lika brant.

Nergången till Kaskasavagge borde inte bjuda på några problem.

Vägen upp till sista passet är enkel.

Nerstigningen mot Unna Räita går på en glaciär som inledningsvis är brant. Om glaciären skulle vara barsmält blir det knepigt även med stegjärn. Längs vänstra kanten av glaciären är det brant klippa med grus på. Gå inte ner där. Håll istället lite till höger mot den centrala delen av glaciären, där blir det snart mindre brant.

Det planar ut. På vänstra sidan kommer nästa glaciär där man håller ner mot den ändmorän som faller ner mot dalen under tröskeln i Unna Räita (förhoppningsvis är min beskrivning begriplig om du har karta :). Man skråar över glaciären som kan vara barsmält. Om man inte har stegjärn måste man i så fall hålla ner mot de sjöar som ligger nedanför daltröskeln. Sedan får man stiga upp för tröskeln igen och på så sätt undvika glaciären (det där sista blev riktigt obegripligt :).

Förbi ändmoränen går leden som tar dig till stugan några hundra meter bort. Där finns två avröjda tältplatser. Vägen till Nallo därifrån är enkel och relativt lättgången. Åt andra hållet i uppförsbacke tog den mig ca 4-5 timmar.

Grundsten var till stor hjälp när jag planerade jojo-turen, rekommenderas.

Mvh,

Johan
 
Tips på alternativ

Johan Rundberg ger bra och balanserade råd. Följ dem!

Det kan förstås också vara bra att bereda sig på att man inte kommer upp i första passet från Tarfala. Har man inga stegjärn, alt. vill inte bära med sig stegjärn, kan man ex.vis lägga om rutten och gå från Tarfala via östra sidan av Darfalcohkka ner mot Kaskasavagge och vidare enligt ovan.

Alternativvägen kanske inte är lika spektakulär, men..... det är inte kul att bli fast i Tarfala och vända åter mot Kebne, när man ställt in sig på att gå norrut.

Jag förordar också stor försiktighet på sista glaciären ner mot Unna Reaidda. Det är oftast enklare att gå ner till den nedre sjön och sen upp för tröskeln, som Johan skriver. Dessutom finns där utmärkta tältplatser (vilket inte finns väster om "tröskeln") i fantastisk miljö och med tröskelns häftiga vattenfall som utsikt.

Går man direkt mot Unna Raeiddastugan måste man skråa över isen. Det är inte kul! Tro mig! I alla fall inte utan mer avancerad utrustning.

Hoppas Du får lika fint väder, som när jag gick där senast. Blå himmel, varma kvällar, ingen vind.

Mvh
Bert
 
Tack

Tack för era svar Ola, Johan och Bert. Jag tar synpunkterna till mig tillsammans med det jag hittat i andra kommentarer från bla er i detta forum.
mvhPP
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Maskros444 Utrustning för Jojo-leden? Fjällvandring 24
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Uller JoJo-Leden Fjällvandring 0
Martin Gidlund Jojo-leden Fjällvandring 3
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
mandrake JoJo-leden Fjällvandring 4
Jojo-leden Fjällvandring 3
Caligula1349 Jojo-/trepassleden Fjällvandring 14
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
Hamben Leden Hukejauri - Cunojávri Fjällvandring 5
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
claesf Jo-jo leden Fjällvandring 14
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15

Liknande trådar