Mellan huskvarna och bunn stöter man på bebyggelse någon gång ibland. Bra tältplatser finns längs leden. Det är den sträcka jag har bäst kännedom om då jag bor ett par km från leden (ramsjön) gilebos-/pukasjön, ramsjön, rävlingesjön och lappsjön finns fina tältplatser, dock inga utsatta. Den första sjö man stöter på har en brunn som mig veterligen ligger precis vi leden, den skall även vara utmärkt på kartan. Mycket gott vatten men då det många gånger blir varmt sommatid så får man hänga ner med hela kroppen för att fylla flaskan.
Mina favoriter längs med vägen är
*pukasjön med pukatorpet som ligger gudomligt fint vid vattnet.
ramsjön med berget ramlaklint. det finns en liten vandringsled upp för den trötte annars går det med viss risk att bestiga brantsidan. Många ställen utmed leden ligger på över 300möh.
*naturreservat med gammelskog och gölar. strax väster om leden ungefärligt vid mitte av raqmsjön kan man änga a till vänster då stigen delar upp sig nästan som i en fyvägskorsnng. I detta lilla sjösystem hittar man mellangölen, nejjagölen, benkagölen och gröngölen.. Där har jag spenderat månader räknat i effktiv tid när jag var yngre. Kul fiskevatten men då alla av dem är omringade av mosse/gyngfly så blir man lätt blö.
*Rävingesjön liger i samma svacka som ramsjön, lappsjön innan man kommer ut till bunn. Liten och avlång men väldigt naturskön, där finns bebyggelse för eventuell vattenpåfyllning. Fråga i rätt hus bara, då en av dem kan verka aggresiv( hani det ula huset)
*Lappsjön i anslutning till den lilla byn lapplan är en fröjd för ögat. En käll/klarvattensjö med liten badstrand i den norra delen. Är det varm så lämpar sig denna sjö för ett dopp. Råkar man ha med sig cyklopet kan man räkna med häpnadsväckande vyer under ytan. Modiga abborrar och enorma klippblock som kantar av den lite grundare delen innan det går ned mot djupet.
Måste även tilllägga att idag tar jag med en polare ut på en cykeltur längs leden från huskvarna till skärstad. Hoppas på en inte allt för lerig upplevelse. Hela leden får vi ta ivår när det har börjat torka upp o bli grönt ute. Tack för mig och fråga gärna då jag har utelämnat mkt info i detta inlägg.
Tar med mig kameran och dokumenterar. Länkar sedan till en sida med hela albumet. Förhoppningsvis redan ivkäll. Man kan hitta växter som lummer, linnéa o annat.
Lägger upp en bild på lummern i blom, en bild på ramsjön i solnedgång, mellangölen (tog en abborre på 1,6kg där), tranbär och skattram(doftar underbart en varm sommardag)