• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

jogging i mörkret?

Hallå där, jag undrar om det är någon av er tjejer som har erfarenhet av att springa ensam i t ex Hagaparken på kvällstid, nu när det är mörkt. Är det ok? Jag vill gärna ut och springa men tyckte det kändes lite sådär när jag väl kom ut vid halvnio-tiden på kvällen (har precis flyttat till Norrtullstrakten), inte en enda tjej såg jag som var ute och sprang själv. Överfallslarm och sånt känns inte som om jag skulle känna mig tryggare med.

Det beror nog vad man själv känner sig komfortabel med. Hur stor risken eg. är för överfall är svårt att veta. Troligen är den rätt liten. Men inte obefintlig. Springer själv mycket i Hagaparken men har bestämt mig för att inte springa ensam när det är mörkt. Själv är jag rätt cool när det gäller mörker men eftersom alla runt mig verkar vara mer paranoida i frågan så avhåller jag mig. Å andra sidan är det synd att göra som alla andra, det blir ju som en självuppfyllande profetia att det är farligt att springa ensam om vi alla avhåller oss från att vistas i Hagaparken när det är mörkt...äh jag vet inte. Försök hitta ngn att springa med. Det är nog enklaste lösningen.
/ Sandra

Har i princip samma inställning som ovan. Är inte rädd av mig (kanske naivt) men avstår från mörka parkpartier för min sambos och min mors skull. De är rädda om mig och det känns bra. Kan jag göra dem tjänsten att slippa behöva oroa sig extra så är det väl bra.

Däremot tycker jag det är annorlunda med spår i glesbebyggt område. Där är det mera okej.

Om man känner sig orolig så kan man försöka hitta en löparkompis. En människa är bra men oftast så finns det grannhundar som behöver rastas. Springer ibland med mammas stora svarta hund och det känns riktigt tryggt. Bättre än något överfallslarm.

Ett annat tips är att ta sig till grönområden där "uniformsfolk" tränar. Poliser, brandmän, officerare. Viljan att ingripa ifall något händer är större där, plus att man oftast kan lita på dem... Om du kan ta dig till Karlbergs slott så är det ett bra område att springa på. Det finns både ett gäng militärer i slottet och securitasvakter som patrullerar med hund.

Slutligen finns ju det gamla tricket att springa med nyckelknippan i handen...

Lycka till!

Tack för svaren. Det är ju precis så man känner, att det förmodligen är minimal risk för att bli överfallen men ändå känner man att inte ska jag som ensam tjej ge mig in i den här mörka skogen, det är ju dumdristigt. Bra tips med Karlbergs slott, får väl ta cykeln dit och springa bland poliserna i stället. Eller om någon tjej här på forumet vill ha löparsällskap på kvällstid i Hagaparken så hör av er. Eller om ni har en hund som behöver rastas :) Har faktiskt tänkt på att dte vore en trevlig lösning men var hittar man en sån? Sätta upp en lapp på Konsum kanske ...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg