Jörns antifrys mjuka vibramsula :( ?

Har ju för inte så längesen haft en tråd här om nya vinterkängor..

Tänkte jag skulle slå till på jörnkängor med näbb så kan man ha dom om jag nu denna vinter kanske får för mig att köpa ett par turskidor... Till min lite stora förvåning gick det inte att få med hårdare klacksula utan endast en mjukare sula utan klack..

Det gick visserligen att få med en liten klack men då var det inte näbb utan sådana där stora kanter längs med sulan, detta var någon slags militärmodell..

Nåväl, har inte hittat mycket info om just den mjuka sulan utan klack men får för mig, i mitt lilla huvud, att den bör bli både svår att gå med och slitas fortare när man går på tex grus och asfalt i staden ?

Har jag rätt ?

Hade det inte varit ultimat om man kunnat få med näbb och en hård klacksula :) ?

Har dessutom läst om att jörnkängan numera inte har den kvalité de brukade och att servicen inte är vad den var. Svåra att få tag i som sjutton tydligen. Någon som har erfarenhet av detta ?

mvh // Johannes
 
Senast ändrad:
Spontant känner jag att en hårdare sula blir ju betydligt styvare särskilt i kyla så den får väl andra egenskaper när det gäller turåkningen, plus att det måste väl öka risken att man knäcker sulan under trampdynorna?
 
Knäcka sulorna låter extremt. Jag har då aldrig varit med om det och jag har aldrig haft några "mjuka" sulor..

Men visst får dom säkert andra egenskaper..

mvh // Johannes
 
En jaktkompis är grymt nöjd med sina Jörnkängor. Han har en icke-vintermodell men med näbben och mjuk sula. Han bar kåta med sist så det var över 35 kg och då sa han att sulorna kändes lite mjuka men annars öser han lovord över skodonen. Jag har för mig att han inte tycker att de slits snabbare än andra kängor. Det enda jag kan tänka mig är att man borde ha lite bättre bett i kanterna när man ska skråa men han har aldrig klagat på det.
 
Antifrys/Original/M96

Bilder på Jörn Antifrys:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67694&page=2
Vet inte om du blandar ihop kängorna. Jörn har tre modeller:
http://butik.allmogejakt.se/index.php?route=product/manufacturer&manufacturer_id=16
Vinterkängan Antifrys, Original (Mjuk vibramsula med näbb) och M96(Kraftig vibramsula utan näbb)

Den försvaret använder är modell Antifrys.
Mina Jörn original är fem år gamla tror jag. Använder dom mest höst, vinter och vår. Visst dom är lite slitna på hälarna men inte mycket. Mycket lätta. Sitter förvånansvärt stabilt. Använder dubbla "raggsockor" och en tunn yllestrumpa närmast foten.
Använder dom inte dagligdags i jobbet, utan spar dom till blötperioden hösten och vintern.

Mitt tips är att du köper M96. Då får du en känga som har en kraftigare sula och mer allround.

Original med den mjuka vibramsulan är otroligt skön att gå i, men inte mest lämpad i sten terräng.
Den är något bredare vilket jag gillar så att jag får plats med mycket sockor.

Antifrysen tror jag levereras med två sul-alternativ:
Den mjuka, grovreflade samt den som jag länkar till högst upp. Den är anpassad för skidbindning.
Suverän vinterkänga för stillastående aktivitet, skoterkörning, lättare promenader, skidåkning till viss del. Köp den STOR. Den ska isolera, inte sitta som ett korvskinn.

Här har du tre leverantörer:
www.cress.se
http://butik.allmogejakt.se/index.php?route=product/category&path=42
http://www.jjensen.no/stovler.html Butik i Norge.

Lycka till !!
 
Nej, kommer inte bli någon Jörn då jag inte kan få det jag vill ha av dom, då kan jag lika gärna välja Lundhags som jag anser har en grymt bra servicemind och är lätta att få tag i..

mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joask202 Skillnader mellan Jörn Antifrys modeller? Utrustning allmänt 5
Boosse mjuka skal Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg