• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jörnkängors irrfärder

Har också väntat på post nån gång, senast för nåt år sedan när ett par dvd-filmer tog ett kvartal eller nåt för att färdas över halva Södertörn.

Dock kan det vara på sin plats(?) att säga nåt till svenska Postens försvar. Det görs oberoende kontroller av hur säker postens befordran är, och svenska posten brukar hävda sig mycket bra internationellt sett, och framförallt är man ju imponerande snabb med A-post.

Har dock också erfarenheter av hur utländska försändelser nått Sverige på ruggigt kort tid för att det sedan har tagit betydligt längre inne i Sverige.

Har även gjort affärer med norska Posten, och det är ett äventyr att försöka få saker över norska gränsen, inte minst norska Postens egna betalningar av fakturor, som handläggs i Hammerfest, brukar anta hysteriska former där t ex momsen skickas till vår bank (olagligt) och fakturabeloppet till vårt norska momsombud... Att betalningarna tar mer än 30 dgr kanske är överflödig information...
 
Mezzner; sa:
Dock kan det vara på sin plats(?) att säga nåt till svenska Postens försvar. Det görs oberoende kontroller av hur säker postens befordran är, och svenska posten brukar hävda sig mycket bra internationellt sett, och framförallt är man ju imponerande snabb med A-post.
Efter ett par år i det tyska riket är jag faktiskt beredd att hålla med. Den svenska Postens tillförlitlighet är betydligt högre än den tyska. Och posttjänstemännen (i den mån det finns några kvar i Sverige...) är inte sååå rappa i steget här nere...

/Håkan
 
Vi skickar regelbundet paket mellan Sverige och Schweiz. Har aldrig haft några problem.

Däremot vågar jag inte tänka på vad som skulle hända om man försökte sända något mellan Norge och Österrike ;)
 
Hipp hipp hurra

Igår spårade jag kängorna till posten företagspaket i Vasastan. Bad dem per telefon hålla kvar paketet där och inte försöka skicka dem till något postutlämningsställe. No chances;-) Kom dit på kvällen och hämtade ut kängorna. Sitter perfekt på fötterna. Lite högre än mina tidigare par, som har 7 hål och hakar på var sida för kängsnörningen. De nya har 8 hål och hakar på var sida.

Tog "bara" en och en halv månad innan svenska och norska posten med gemensamma krafter lyckades transportera dem rätt. Återstår att se om reklamationen leder till någon ersättning.

Raskesven
 
Jaha, idag blev det klart med ersättningen från posten.

"Vi beklagar att du fick besvär med ditt paket. Posten ersätter endast om paketet är skadat eller förkommet. Vi sänder dig ändå, i detta fall, några frimärkshäften samt en fraktsedel för gratisfrakt till utlandet."

Nåja, de har i alla fall humor på posten, även om de inte är medvetna om det själva:)

Raskesven
 
Kul historia. Det var samma ersättning som jag läste om en kille häromveckan. Han hade ätit på burgerking och fått en allergishock för att dom friterade fisk och pommes i samma olja. Efter att legat på lasarettet några dagar och sedan krävt kompensation så fick han äta gratis två gånger på BurgerKing.