• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jörnkängors irrfärder

Runt 20 januari beställde jag ett par Jörnkängor från Jörn Jensen läderhandel i Norge. Företaget skötte sig bra och skickade snabbt kängorna. De hamnade i Oslo för vidare transport till Sverige. Sedan försvann de. Efter ett par dagar var de på outgrundliga vägar tillbaks på posten i Oslo. Företaget, som föredömligt följde paketets rutt, skrev arga mail till posten i Oslo och då skickades de igen till Sverige.

Anlände till posten utrikes i Örebro, där de tullades, skickades till Segeltorps terminal, där de skickades till fel postmottagning. Posten företagspaket skulle då ha skickat tillbaks kängorna till Segeltorp så de kunde skicka dem rätt, men istället lades de i fel säck och skickades till ett felaktigt postutlämningsställe. På det postutlämningsstället eftersändes kängorna till....Norge! Nu ligger kängorna mina i Oslo igen, reklamerade på posten i både Sverige och Norge. Fortsättning följer.

Raskesven
 
DET var fan i mig det roligaste jag läst på länge. Jag skall INTE beställa kåta från Venor. Jag åker för att hämta den :)
 
Haft ett småskaligt äventyr liknande Raskesvens.

Beställde en aid-klättersele från USA av märket Yates Shield (XXL) som inte säljs på denna sida atlanten. Fick 2004-07-19 ett brev från tullen daterat fyra dar tidigare med besked om tullavgift och att paketet hanterades av välkända budfirman (xx). Ingen adress till firmans hämtställe uppgavs. När jag arton dar senare (mitt tålamod är stort!) ringde till budfirman och frågade efter paketet fick jag besked att det sänts tillbaka till USA tre dar tidigare. Dom påstod sig ha postat ett kort med förfrågan/besked om hämtställe 2004-07-16 och ett påminnelsekort fem dar senare. Men inga av dessa nådde min postlåda och jag var hemma.

Det blev till att meddela leverantören i USA att posta paketet igen och åter dra porto från kortet. Nu fungerade allt utom att selen var för stor. Har senare sett att Yates är kända för att vara stora i storlekarna. Finns någon där ute som har midjemått på mer än 105 cm och har användning av en oanvänd Yates Shield? Gratis och porto kan jag bjuda på.
imellgard(et)hotmail.com
 

avslutad210712

Gäst
När jag beställde min GPS från USA tog det 4 dagar till Arlanda och därifrån tog det 2-3 veckor innan jag fick den. Vid en förfrågan fick jag svaret att GPS'n "skickats fel i Sverige och kommit i retur men nu skickar vi den igen".

Haft samma problem med paket från Ullmax som varit till Kiruna, tillbaka till Ullmax och sedan till Kalix - 2 veckor i Sverige.

Ett annat paket från Ullmax skickades till rätt namn, rätt gatuadress, rätt postort men en siffra fel i postnumret och då fick jag bråka med utlämningsstället för posten ville inte att de skulle lämna ut paketet därför att på det postnummer som stod på paketet fanns det en person som hette NÄSTAN samma som bodde på en adress som var NÄSTAN likadan. Det var dagen innan jag skulle upp på en vårtur i fjällen så jag var lagomt glad. Så i Sverige regerar postnumret.

Å andra sidan kan posten vara duktiga ibland. Har bott på Lingonstigen i Luleå (för ca 9 år sedan) och bor nu på Lingonstigen i Kalix. Naturligtvis råkades jag en gång beställa ett paket till Lingonstigen i Luleå men efter några extra dagar dök det upp i postlådan.
 
Jag jobbade på Posten i 26 år och är inte ett dugg förvånad. Den interna organisationen görs om hela tiden, utan utvärdering. Fort och fel är bättre än rätt från början. Brevbärarna och personalen "på golvet" gör allt för att det ska fungera någorlunda, men får inget stöd uppifrån.
 
Parodin fortsätter

Fick idag besked från Jörn Jensen Läderhandel att posten i Oslo inte sänt tillbaks kängorna till Sverige från Oslo, utan till Lilleström och Jörn Jensen. Vid kontakt med ansvariga på postverken i Sverige och Norge begriper ingen varför kängorna irrar omkring på detta vis. Nu har företaget ånyo postat kängorna till mig. En får se hur det går denna gång....

Raskesven
 
Fullt naturligt, det är ju vandringskängor du har köpt. För närbesläktade djur, se vandringsduva Ectopistes migratorius.

;)
 
Spännande med att par kängor aom är vittfarne innan jag ens tagit ett kliv i dem, om jag nu någonsin får dem på fötterna;-)

Raskesven