Jörn kängan

off-topic

...som det heter på engelska

Mig har du inte trampat på tåna men jag får väl ställa mig i ett hörn och skämmas eftersom jar missade den lilla raden om skämt.

Kanske ett exempel på att ironi och skämtlynne om alvarliga saker inte alltid går fram i textform

Förövrigt så ryckte jag inte ut citatet med punkterna menade jag resten av stycket också men det gick visst inte fram.

/Stefan - som numera ska vara mer nogrann när han citerar

Re: Ett annat ämne!

Tovetjaern; sa:
(klipp)
"...skämt åsido" och "tankelek".

I rollen som militär har jag mött och sökt bemöta de åsikter jag mycket enkelt redogjorde för.

(klipp)

[Ändrat av Tovetjaern 2002-04-02 kl 13:45]

Det var kul att ett så neutralt ämne som Jörnkängan och militären användning av den förra kunde bli till en lite het diskussion!

Fast för många är militärer inte neutralt(a) förstås. Diskussioner om vad Clausewitz egentligen menade och vad politiker egentligen menar med att ha militärer kan och bör bli engagerade tillställningar.

Själv tycker jag att militär utrustning dvs utrustning framtagen av FMV ibland kan ha sina poänger, först och främst för att jag är av naturen ond :), men också för att den kan fås för en oftast mycket billig penning vilket gör att pris-funktions faktorn brukar bli ganska hög. Dessutom kan det ibland vara välgörande att använda enkel utrustning, i pryldjungeln kan man snabbt glömma att det är användaren-erfarenheten och inte utrustningen som är viktigast för friluftstrivseln.

Vänligen, och med en sista :)

J

funderar även jag på att köpa Jörn
antifrys (ej skidsula).
Hur fungerar dessa med skidor/bindningar typ
"vita blixten"?
vill inte köpa med skidsula då jag nog kommer att promenera med dom också.
vad för sorts bindning kan man använda till dessa skor om man inte har skidsula?

Det är inga problem att vandra med skidsula, jag hade ett par alaska på skidsula och klack för ändamålet, dessa fungerade finfint både till vandring och till skidor.. Det fina med kråksången är att det ena utesluter inte det andra!!

[jag spammar lite jag med]

Vad gäller Jörnkängan antifrys finns det vissa problem med att vandra eftersom skidsulan saknar klack, något som gör att det blir väldigt halkigt att gå utför på skarsnö och is.

Om man har eller inte har skidsula kan man använda Tegsnässkidans Epok bindning:http://www.swedishadventure.com/tegsnasskidan/tillbehr-e.htm#Bindning
Den passar till alla sorts skor, är bäst lämpad för turskidåkning och är inte så dyr. Är man händig är det nog inte så svårt att tillverka en liknande bindning på egenhand.

/Joakim

storlekar och så...

Ni som har kängor från Jörn, hur tycker ni att de är i storlek? Större, smalare eller lika Lundhags kängor? Behöver man kanske åka upp till verkstaden i Norrland för att prova dem innan man köper ett par?

Jag köpte mina via postorder utan att ha provat eller ens sett ett par Jörnkängor innan men det var inga problem.

Liksom med Lundhags kängor skall man köpa ett till två nummer förstort vilket ger en ganska god marginal gällande passform, filtinnerskon hjälper nog också till.

Kängan är normal i hälen och blir sedan mycket stor, både vid och hög över lästen. Faktum är att de ser ut som Clownskor (något som roar mina kompisar) det är inget problem för mig att få plats med två tjocka ullstrumpor och ädock ha mycket rum kvar att vifta med tårna i.

/Joakim

joask202; sa:
Vad gäller Jörnkängan antifrys finns det vissa problem med att vandra eftersom skidsulan saknar klack, något som gör att det blir väldigt halkigt att gå utför på skarsnö och is.

Om man har eller inte har skidsula kan man använda Tegsnässkidans Epok bindning:http://www.swedishadventure.com/tegsnasskidan/tillbehr-e.htm#Bindning
Den passar till alla sorts skor, är bäst lämpad för turskidåkning och är inte så dyr. Är man händig är det nog inte så svårt att tillverka en liknande bindning på egenhand.

/Joakim

Det visste jag inte att skidsulan saknade klack, det saknades inte på Lundhags variant... Kan man inte få den med klack tro? För den där bindningen vill man ju inte ha, vansinigt ful!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg