• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jobbigt att värma upp mat?

NUI; sa:
Men jag tycker mig ha hört talas om nödransoner, kanske för militärt bruk (Johankse?), som är "självvärmande" i någon folieförpackning.
Amerikanska försvarets MRE (Meals Ready to Eat*) har en sorts hokuspokus som värmer käket utan öppen låga. Blir varmt som faen...

*Alternativa förklaringar till förkortningen är bl.a: Meals Rejected By Everyone/Ethiopians, Meals Rarely Edible, Meals Refusing to Excrete... ;)

Hittade några förpackningar av självvärmande lunchmat på hemköp häromdan. Var tyvärr för snål för att handla då (25 spänn). När jag ångrat mig och kom tillbaka var de borta. Grymt nyfiken... nån som sett samma produkt? Visserligen rätt ointressant som friluftsmat. Men ändå?!

hodder; sa:
Hittade några förpackningar av självvärmande lunchmat på hemköp häromdan. Var tyvärr för snål för att handla då (25 spänn). När jag ångrat mig och kom tillbaka var de borta. Grymt nyfiken... nån som sett samma produkt? Visserligen rätt ointressant som friluftsmat. Men ändå?!

Förmodligen var det tidigare nämnda http://www.hotbox.se/ som du såg. Eller annat märke med samma teknik.
Jag såg Hotbox på Preammacken för 2-3 år sedan. Tyckte 60kr var dyrt, men blev nyfiken eftersom vi jämt har lång microkö på jobbet. Memorerade adressen och ville läsa om dem först, vid nästa besök var de slut.
Har för mig att de även förvaras i rumstemperatur.

Som sagt, öppna era negativa sinnen ;)

SaraS; sa:
Om det fanns ett lättare sätt att värma upp maten på ex. en slags "bärbar micro" som man kan ha med sig i väskan och sen bara lägga ner maten i, skulle ni kunna tänka er att köpa den då?

Visst!
Antagligen inte för friluftsbruk, men för just det "vardagliga" du pratar om.
Ett minimalt mikrovågsaggregat, monterat i motsvarande en mjuk kylväska, helst vik-/fällbar.
(Skulle antagligen kunna kombineras med ett kylaggregat eller helt enkelt funka som kylväska ändå tack vare bra materialval.)

Problemet är antagligen energitillförsel - med en effekt på 800 W behövs antagligen två hål i väggen. Och om det finns två hål i väggen är chansen stor att det redan finns uppvärmningsmöjligheter.
Men problemen överlåter jag till dem som ska genomföra det.

(En lösning av typen amerikanska MRE tror jag inte på, eftersom det förutsätter att det du ska värma upp är en gegga eller vätska. Dessutom funkar det bara för engångsbruk.)

Jag förstår inte riktigt vari det "jobbiga" ligger med att värma maten? Problemet är väl energitillförseln?

Annars har väl matlådevärmare för 12 V funnits sen 50-talet?

SaraS; sa:
Problemetområdet som vi valde är problemet med att värma upp maten när man inte är hemma. Att man alltid måste ha tillgång till micro eller liknande.
SaraS; sa:
Om det fanns ett lättare sätt att värma upp maten på ex. en slags "bärbar micro" som man kan ha med sig i väskan och sen bara lägga ner maten i, skulle ni kunna tänka er att köpa den då?
Som det ser ut nu finns fyra sätt att värma maten:
1. Värm maten hemma och stoppa i termos: Funkar för soppa, varmkorv, köttbullar, små potatisar etc
2. Värm vatten hemma och ta med i termos: Fungerar för nudlar, couscous, potatismos, färsmix, spaghetteria, havregrynsgröt mm
3. Ta med bränsle och kök: Kan användas till allt som en vanlig spis
4. Gör upp en eld av bränsle på plats: Här klarar man massor med bara en bit aluminiumfolie och lite pinnar.

En bärbar microvågsugn skulle säker gå att sälja. Det finns redan en bärbar vattenkokare:
http://www.jetboil.com/

Hotbox -maten

Jag testade Hotbox-lådor häromåret då jag hittade ett gäng på rea (25 kr).

Hälften av lådorna blev överhuvudtaget inte varma, totalvikten är ungefär den dubbla som matens vikt, smakerna var helt ok, portionerna små.

Kanske skulle de funka bra för skoteråkare eller folk som jobbar i skog/fjäll etc och som har tillgång till motorfordon för transport. Jag tycker dock att som alternativ till torkat/saltat/färskt + gaskök etc = nej.

/Fogel

Det känns som att en sammanfattning av svaren på Saras fråga från Utsidan-foket är att detta att värma mat på ett lätt och enkelt sätt inte är något problem för oss. Det har vi redan löst sedan länge, därför att vi inte haft några alternativ.

Saras fråga och problem verkar mer gälla medhavd mat till jobbet och köer vid microvågsugnen.

Jörgen

Re: Hotbox -maten

jjfogel; sa:
Kanske skulle de funka bra för skoteråkare eller folk som jobbar i skog/fjäll etc och som har tillgång till motorfordon för transport. Jag tycker dock att som alternativ till torkat/saltat/färskt + gaskök etc = nej.

/Fogel

Jag såg också de där för några år sedan och tyckte konceptet var idiotiskt.

Patetiskt ur miljösynpunkt helt enkelt och jag befarade dessutom att det fanns risk att massa idioter till skoteråkare drar upp det i fjällen och sedan dumpar det där.

Så det är bra att du tänkt om och tänkt rätt. :)

SaraS; sa:
Hej!
Vi är ett gäng elever på John Bauergymnasiet i Uppsala.
Denna vecka har vi ett uppdrag att ta fram ett vardagligt problem och sedan en lösning på det.
Problemetområdet som vi valde är problemet med att värma upp maten när man inte är hemma. Att man alltid måste ha tillgång till micro eller liknande.
Har burit upp micron i förrådet. Om jag skall värma upp mat hemma sätter jag vatten i stekpannan, lägger dit en djup tallrik med den mat jag skall värma, på med ett lock som ligger lite snett så kondensen rinner av på sidan. Det är bara att ånga på. Är det mat som kan värmas i stekpanna så gör jag det eller en soppa är ju ännu lättare att värma.
Värma lunchlådan. Det finns micron överallt så det är inget problem. Innan micorn fanns värmeskåp och matlådor i rostfritt. Men man fick lägga in dom i tid så det blev varmt i tid för lunchen.
Ute i skogen behöver man inte värma mat. Man äter allt man lagar till.
Bärbar micro? Det finns ju gas och bensinkök.
[Ändrat av Rungá 2007-03-11 kl 09:34]

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg