Jobb på Svalbard, vad hittar man på?

Jag vet inte, vi hyrde eller lånade av UNIS (bara för studenter).Men på den här sidan verkar det som att det räcker med ett Europeiskt vapenpass vilket jag antar att du ändå behöver: http://www.sysselmannen.no/hoved.aspx?m=44305&amid=2767351

Överhuvudtaget är det en bra sida att läsa, både riskerna och reglerna är lite speciella på Svalbard.

Jag ska läsa igenom Sysslomannens sida, där verkar stå mycket nyttigt :) Saken är bara att för att föra in vapen i Norge behövs bara ett dokument man kan fylla i på Internet och jag undrar om det gäller för Svalbard också...

Det är bara tull och moms på nya varor, har du använt dem så behöver man inte betala tull eller moms.

Va? Menar du att det inte skulle vara tull och moms på begagnade varor? Du behöver nog läsa på lite är jag rädd...

Jag ska läsa igenom Sysslomannens sida, där verkar stå mycket nyttigt :) Saken är bara att för att föra in vapen i Norge behövs bara ett dokument man kan fylla i på Internet och jag undrar om det gäller för Svalbard också...

Va? Menar du att det inte skulle vara tull och moms på begagnade varor? Du behöver nog läsa på lite är jag rädd...

För att tullen inte vet om du köpt dem på Svalbard eller inte och de orkar inte bry sig så vida det inte rör sig om större partier av dyrare kläder. Har du ett använda expeditionsprylar i packningen kommer de inte stoppa dig och fråga om kvitto.

Joo att det går att undvika tull vet jag, men det betyder inte att det är tullfritt. Som sagt här jag det inte så svårt ekonomiskt att jag inte har råd att göra rätt för mig...

En liten grej jag funderar på, den här sysselmannen som alla talar om, är det en person eller en hel myndighet/kontor? Om det bara är en person kan han inte hinna göra något annat än att bli kontaktad av turister :)

Det är bådadera, Sysslemannen är högsta statliga representanten på Svalbard, motsvarande landshövding och polischef ungefär. Kontoret heter sysselmanen och övriga poliser benämns sysselmans betjänter. Tidigare innan självstyret var Sysselmannen guvernör över Svalbard och bestämde allt.

Det är iallafall ingen brist på turer man kan gå med på på Svalbard :)

Dagsturer

Flerdagsturer

Det kan ju inte bli annat än fantastiskt :cool:

Jag har mailat svenska tullen och Sysslomannen på Svalbard angående vapeninförseln, vi får se vad de svarar framåt slutet av nästa vecka skulle jag tro.

2 dagsturer

Tips. Två fina dagsturer jag gjort från Longyearbyen:

Nordensköldstoppen och Operafjället. Mycket fina turer båda och väldigt vackert. Och lite spännande är det at inte vara högst i näringskedjan! Vapen och signalpenna är viktigt. Till Nordensköldstoppen gick jag från Longyearbyen och till Operafjället tog jag en taxi några kilometer för att komma lite närmare.

Lycka till!

Dag

PS Det var även bra nattliv i Longyearbyen.

Tack för tipsen, Dag! Det verkar vara fina turer båda två!

Har du något tips om nattlivet då? Om man nu kan kalla det nattliv när det är dag dygnet runt ;)

Ni som varit på Svalbard, har ni något att säga om vilka vindförhållanden och lägsta temperaturer man kan räkna med i värsta fall under sommaren? Eller ja, helt enkelt hur dåligt väder det brukar kunna bli?

Tack för alla tips än så länge, det är väldigt värdefullt! Utan er hade jag inte haft stor aning om vart jag kulle :)

När vi pratar Svalbard pratar vi det riktiga Arktis och då finns inte så mycket begränsningar vad gäller väder och vind.

När jag firade midsommar i Lyb badade vi bland isflak och satt med ullunderställ vid grillningen. En vecka senare snöade det, och det räknades som en ganska varm sommar eftersom vi hade upp mot 18 grader vissa dagar, riktigt badväder med andra ord.

Havsvattnet blir aldrig varmare än 4 plus grader, räkna snarare med 2-3. Du kan hålla dig flytande i någon minut innan du får kramp. Smältvattnet är ännu kallare.

Vind
3m/s är så vindstilla det kan bli.
10-15 m/s i byarna är normalt en ruggig dag.
20-25 m/s inte så ovanligt, då blir man blästrad.
Det finns inget att söka skydd bakom, träd, buskar etc existerar inte. Surface roughness i Adventdalen är 3 cm, som ett biljardbord ungefär.

Tekniskt sett finns det en liten liten variant av fjällbjörk, jag stod en gång på en sådan då en biolog påpekade att det fanns en björk under min högra fot, så liten är den.

Regn
Svalbard är en semiöken, det är sällan vad man kan kalla riktigt regn men fuktigt och kallt är det ofta, dimma och riktig tjocka.

Worst case
Säg 10-15 minus och 30 m/s. Lär inte hända men det kan...

Åker du till östsidan så kan du räkna med 10 grader kallare i snitt i förhållande till västsidan. 8 grader som varmast, 0 normalt, -10 om det är lite ruggigt.

Det som inte kommer hända är åska.

Ingen åska? Då är det ju lugnt :cool:

25 m/s och -5 - -10 C är alltså det minsta att räkna med och kanske ytterligare lite hårdare?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
jonas72 Annorlunda jobb i fjällmiljö Allmänt om friluftsliv 6
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
Ann-Cathrine Vilka jobb inom natur och turism? Allmänt om friluftsliv 6
annamartinsson Vad finns det för Natur o Miljö jobb?? Allmänt om friluftsliv 10
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
wayhide Modifiera till en Pull-Forward-System på Höftbältet Allmänt om friluftsliv 2
Benetoft Tälta på camping - säkert? Allmänt om friluftsliv 44
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg