• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jobb på Keb

Jag har fått jobb på Kebnekaise fjällstation nu i vinter och undrar ifall det är någon annan som har erfarenhet av att ha jobbat där och kan berätta lite hur det är och vad man inte bör glömma.
 
Jag har jobbat där sommar och vinter.
Grattis måste jag börja med att säga, häftigare miljö och schysstare vänner går inte att finna. ALLA som är där är där av deras kärlek till bergen och friluftsliv i alla dess former.
Okej, bra att tänka på.
-festa lagom, sköt ditt jobb
-stick ut på äventyr men ta dig ej vatten överhuvet, räddningsförsök är dyrt och jobbigt
-var hjälpsam i alla lägen, divighet är inge bra
-ta med dig böcker/mp3/filmer. Lilla videovagge behöver alltid nya filmer.

har du några konkreta frågor, skriv de så försöker jag svara.
 
För den nyfikne som tycker det jobb du nu fått verkar väldigt intressant, säg mig, vad kommer du få göra, hur fick du jobbet och vad krävdes det för erfarenhet av dig?
 
Faktum är att jag var så ivrig om att få ett jobb uppe i fjällen så jag skickade in ansökningar till alla fjällstationer i Lappland och hade turen att bli besvarad av just Kebnekaise. Förutom att jag är brevbärare har jag ingen tidigare arbetslivsefarenhet (är 19 år gammal). Mitt huvudsakliga arbete kommer tillbringas i restaurangen/servisen, men men tanke på stationens ringa storlek får man hjälpa till med vad som för tillfället behövs. Kommer nog bli en upplevelse som heter duga! :)
 
Där ser man! Kul och höra, tänkte först att det kanske behövdes god erfarenhet av fjälliv å dylikt. Men det är ju klart beroende på vad man ska göra... kanske inte så nödvändigt om du ska servera ;).

Saken är att jag själv håller på att fundera över vart jag ska söka sommarjobb till sommaren, och blir kanske att söka på någon fjällstation. För det låter ju precis som du säger som att det blir en häftig upplevelse, och inte minst på Keb.
 
Faktum är att jag var så ivrig om att få ett jobb uppe i fjällen så jag skickade in ansökningar till alla fjällstationer i Lappland och hade turen att bli besvarad av just Kebnekaise. Förutom att jag är brevbärare har jag ingen tidigare arbetslivsefarenhet (är 19 år gammal). Mitt huvudsakliga arbete kommer tillbringas i restaurangen/servisen, men men tanke på stationens ringa storlek får man hjälpa till med vad som för tillfället behövs. Kommer nog bli en upplevelse som heter duga! :)

Ja, det må jag säga. Det låter helt underbart! Har själv aldrig jobbat på någon fjällstation, men jag skulle gärna göra det. Jag är bara liiite avundsjuk ;)

Mvh /Joel
 
Jag har fått jobb på Kebnekaise fjällstation nu i vinter och undrar ifall det är någon annan som har erfarenhet av att ha jobbat där och kan berätta lite hur det är och vad man inte bör glömma.

Först och främst: hej postkollega! :)

Vad gäller Kebbandet jobbade jag där förra vintern. En mer eller mindre utförlig, fotoberikad avhandling om detta, med alla turer under ledig tid, finns här. Om du orkar plöja igenom hela med alla förgreningar och sedan fortfarande har frågor står även jag gärna till tjänst... ;)
 
Det var mig en bra hemsida, väldigt fina bilder må jag säga. Nu blev min längtan dit om möjligt ännu större :)

Förresten, Vad menade du med postkollega? Förstod inte riktigt.
 
Jag menade...

...att även jag tillbringar dagarna här på hemmaplan med att ränna i trappor. Himla bra grundträning för fjällfarande, där starka ben aldrig är fel. :)