Jippie! Nu är det strax dax!

:) :) På måndag eftermiddag entrar jag norrlandståget och far till Sarek.

Startar vandra 23/8. Helikopter från Kvikkjokk till Tarraluoppal, in i Sareks hjärta via Sarvesvagge, vada Rapaätno vid Tielma. Sedan fortsätta norrut nedanför Låddepakte och upp till stigen i närheten Tjågnårisjåkken, förbi Mikkastugan och genom Kuopervagge, österut på Kisuris sydsida (Sierkavagge) fram till Niak och sedan ut mellan Akka och Sjnjuf... vidare Padjelantaleden och båten till Ritsem. (framme senast 3/9)

Om det inte går att vada vid Tielma provar jag vadet som Anders Eriksson tipsade om i http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33338 strax norr om den jokken som syns på fjällkartan norr om spökstenen. (Om jag inte lyckas vada där heller går jag på västra sidan av Rapadalen upp till Kuopervagge)
Planerad genväg vid tidsbrist är Ruotesvagge istället för Kuopervagge och sydsidan av Kisuris.
Planerade utflykter från vandringsleden, om tid och väder tillåter, är: Att bestiga Skarjatjåkkå samt Niak.

Nu vore det kul att höra om det är flera Utsidare som rör sig i området den tiden Det är alltid kul att träffa sina diskussions-kombatanter IRL. Hör av er här eller på min mail.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

God tur!

God tur önskar en som längtar intensivt efter att också få bege sig norröver, åker dock inte förrän 2/9, till Sulitelmaområdet.

Instämmer med föregående talare, om önskan om sol i fören och vind i aktern!

Förresten såg jag att du lyckats fånga mig och min vandrarkompis på bild, din Sarek-vandring 2001. I "busskuren" i Ritsem, i väntan på båten.
Blev paff när jag såg mig själv på bild!

God tur!
Hälsar Anette

Nu drar jag!

Säcken står packad och själv är jag också strax redo att vandra iväg till tåget. Härlig känsla!
Tydligen var det ingen mer än jag, här på utsidan, som skulle till Sarek nu, tråkigt! Men ni får ha't så bra ändå (och kanske vara lite avundsjuka också). Vi hörs när jag är åter.

default.asp')
Ha de' ///Claes

Som det kan gå....

Hej på er!

Sitter här i Gällivare, på en databutik, och ger en liten återblick:

Först gick allt bra, kom långt ner i Sarvesvagge :)
Där var det tvärstopp p.g.a. massor av vatten :(
Jag vände och tog mig tillbaka till utgångspunkten.
Därifrån tänkte jag ta mig via Padjelantaleden till Ritsem och ändå vara ute i tid :)
Efter en halv sträcka på leden blev jag sjuk :)
Tog mig fram till Tuottarstugorna där jag blev liggande i två dygn innan man hämtade ner mig hit till Gällivare med Amb.helikoptern. Sedan blev jag kvar på sjukuset tills idag (någon form av aggresiv tarmbakterie-infektion sa dom :(

Nu väntar jag på bussen till Ritsem, för jag tänkte åka upp till Salto och avsluta visstelsen där med 3 rättersmiddag, bastu och trevlig miljö, som plåster på såren :);)

Som vanligt kan ni vänta er en fullständig beskrivning med bilder och allt på Nygårdhs Irrfärder så småningom.

default.asp')
Hej så länge ///Claes

Re: Som det kan gå....

cnygardh; sa:
Efter en halv sträcka på leden blev jag sjuk :)
Tog mig fram till Tuottarstugorna där jag blev liggande i två dygn innan man hämtade ner mig hit till Gällivare med Amb.helikoptern. Sedan blev jag kvar på sjukuset tills idag (någon form av aggresiv tarmbakterie-infektion sa dom :(

Nu väntar jag på bussen till Ritsem, för jag tänkte åka upp till Salto och avsluta visstelsen där med 3 rättersmiddag, bastu och trevlig miljö, som plåster på såren :);)
Hoppas du får behålla trerättersmiddagen "inombords", bakterierna till trots. Sur utgång på en bra tur. Antar att höstfärgerna börjar synas alltmer där uppe nu. Har vattnet sjunkit undan? För prick en vecka sedan gick vi ut ur samma område, då var det vårflod på nytt. Hoppas att det slutat regna därefter.

Det är aldrig kul att vara sjuk och inte blir det bättre på tur trots utsikten. Insjuknade tillsammans med en kompis själv på en tur (för några år sen) men vi fick inte ens åka helekopter! ;-)

Re: Re: Som det kan gå....

Hemma igen efterr en trevlig vistele på Salto!
Rökt renhjärta med pepparrotsfärskost och sallad på ruccola och örter *** citronbakad sik med västerbottenrisotto, citrusbakad fänkol samt gremolataolja *** Vitchokladpanacotta med hjortron och toscaflarn
Strykarräven; sa:
Hoppas du får behålla trerättersmiddagen "inombords", bakterierna till trots.
Jodå! den stannade nere (och inne) och det smakade utmärkt. Bastun var inte dum den heller!

Strykarräven; sa:
Antar att höstfärgerna börjar synas alltmer där uppe nu. Har vattnet sjunkit undan?
Det beror på i vilket perspektiv man ser marken. Det är nämnligen de lågväxande arterna som börjat bli röda så från marken så ser det inte särskillt mycket ut som höst. Men från helikoptern så var marken rejält röd på många ställen.

Strykarräven; sa:
Har vattnet sjunkit undan? För prick en vecka sedan gick vi ut ur samma område, då var det vårflod på nytt. Hoppas att det slutat regna därefter.
Att dömma av de rapporter jag fick från folk som kom ner till Salto igår så var det fortfarande rejält blött! Ljungmannen på StorLule (båten vid Ritsem) sa att nivån i Akkajaure var stigande.

default.asp')
Ha de' ///Claes

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg