Jetboil Helios

Vad hade du för gas? Det måste väl i princip vara ren propan för att funka vettigt vid -26?

Är det kallare än gasens kokpunkt så är det klart att det inte fungerar, det blir ju inget tryck i flaskan då. Och då hjälper ingen förvärmning, då måste man värma flaskan.

Själva poängen med att vända på gastuben är ju att det inte behöver vara varmt nog för att gasen ska koka eftersom man förvärmer och sedan bränner den flytande gasen.

Jag kan också rekomendera den här tråden som diskuterar om att vända gastuben på andra kök än de som gör reklam för det.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47065

Enligt Primus själva så ska deras Gravity fungera utmärkt med uppochner-vänd gastub.
 
Men om gasen inte kokar så blir det väl inget tryck i flaskan som pressar ut den flytande gasen?

Jo det är ju klart att om det är riktigt kallt kan det bli så. Dock så kokar propan vid ca -42 grader så det är ju ytterst sällan som det blir ett problem. Den gasformiga propanet kommer också vara det sista som kommer ur tuben när den står upp och ner så det är ingen risk att man fastnar halvvägs med en halvtom tub.

Edit:
Normala gastuber har väl ca 25% propan vilket borde vara mer än nog för att pressa ut butanet och isobutanet så länge som temperaturen håller sig över ca -40. Man behöver alltså inte ha ren propan i flaskan för att det ska fungera.
 
Intressant ämne...
Jag sitter här och undrar om förvärmarslingan i Trangias gasbrännare räcker till för att förgasa vätskan - samt om man ev. måste pilla in en strypning före(/efter?) förvärmarslingan... Kanske dags för lite empirisk-praktisk testverksamhet ute på gården igen..?
 
Nu har gasblandningar mycket lägre tryck är ren propan, och med dom 20-30% som brukar vara i primus powergas etc. så är det inte mycket tryck kvar, om ens någon alls vid -18 grader.

Skall man ha lite fjutt vid dessa temperaturer så måste man leta och tryckprova för att hitta sk. torch-gas som används till ogräsbrännare etc. för utomhus - dessa har i regel mer propan i sig - uppåt 40-50 % i bästa fall och ger tryck till kallare temperatur, kanske till runt -25 grader, dock fortfarande långt ifrån - 42 grader C något som fortfarande bara _ren_ propan kan ge.

Att man inte har mer propan för högre tryck i engångsgasolfalskorna beror på den rådande klassningen av sprejburkbehållare enl. EN417 som säger att behållaren skall hålla för 300PSI (20.5 bar) innan den spräcker upp sig. Det är lite för lite för att man skulle vilja förvara ren propan i då en sådan tryckbehållare skulle smälla redan strax över 60 grader C. i vissa länder, som frankrike har man dessutom ytterligare tryckbegränsningar relaterad till temperatur vilket gör att (kommer inte ihåg detaljer längre) att stora märken som primus powergas etc. kan inte ha mer än 30% propan i dessa gasblandningar om det skall ha kvar vissa länders marknader kvar.

Engångspropanflaskor går under EN12205 med trycktålighet 400 psi eller 27 Bar, dom finns på järnafär för relativt högt pris avsedd för gasolbrännare för hantverkare och åretruntarbete. Dessa har standard primus- 7/15-gänga och passar därmed vanliga campingkök tekniskt sett.
Dessa kallas sievert 2208 för ren propan och 2206 för 90% propen / 10% isobutanblandning.

Det är högt tryck i dessa tuber vid rumstemperatur, 10 bar och det blir rejäl fart i köket om dessa används på sommaren och inte vaktar gaskran - men fortfarande fullt möjligt att använda. Dess nackdel utöver höga priset är att formfaktor är inte alls samma som i campingsammanhang då tuberna är höga och relativt smala - inget för toppmonterat och slangarna är ofta förkorta för tex. trangia gas om man inte gräver ned tuben en bit eller pallar upp köket relativt tuben.

viktmässigt så väger propantuben 650 gr exakt för 450 gram gas, vilket faktiskt är några gram lättare än en standard 450 gram engångsgasoltub då dessa propantuber är gjorda i aluminium.
 
Jag har klämt lite på Helios, och tycker att det här med gasflaska upp-och-ner borde vara årets stora framsteg, eller? Det borde ju, om det fungerar så som det sägs, kunna förlänga säsongen avsevärt för gaskök. Att inga andra tillverkare tagit upp idén får en ju att tvivla, dock. Eller, det kanske bara beror på att Jetboil lyckades hålla tätt innan släppet... Så det kanske händer en del till kommande årets nya modeller.
Har väntat på recensioner av Helios, så fortsätt gärna testa, vid fler temperaturer, Insco!

Mitt trangia funkar i alla fall med flaskan uppochner.

Fint! Nån mer som har provat andra kök?
 
Jag har klämt lite på Helios, och tycker att det här med gasflaska upp-och-ner borde vara årets stora framsteg, eller? Det borde ju, om det fungerar så som det sägs, kunna förlänga säsongen avsevärt för gaskök. Att inga andra tillverkare tagit upp idén får en ju att tvivla, dock. Eller, det kanske bara beror på att Jetboil lyckades hålla tätt innan släppet... Så det kanske händer en del till kommande årets nya modeller.
Har väntat på recensioner av Helios, så fortsätt gärna testa, vid fler temperaturer, Insco!



Fint! Nån mer som har provat andra kök?

Coleman var först med en uppochner-vänd gastub, det var ett par år sedan de introducerade det.

Jag har mailat mer Primus och de säger att Gravity EF ska fungera utan problem om man vänder gastuben. Skälet till att de inte går ut öppet med det antar jag har att göra med producentansvar och liknande.
 
Coleman var först med en uppochner-vänd gastub, det var ett par år sedan de introducerade det.

Jag har mailat mer Primus och de säger att Gravity EF ska fungera utan problem om man vänder gastuben. Skälet till att de inte går ut öppet med det antar jag har att göra med producentansvar och liknande.

Ok, fint.

Jag såg precis också att Primus har ett nytt kök ute, PackLite, som väl vore en perfekt kandidat för att ha gasen upp-och-ner, eller? Är funktionen inte så bra som Jetboil påstår?
 

Liknande trådar