Jetboil Helios

Var inne på addnatures sida och hittade detta kök, är detta lösningen som gör att man kan köra med gas även på vintern eller????

Skulle det inte då funka om man tar sitt Omni fuel och kör det på gas och vänder gastuben.
48aae1a2cf62735504d156822d3e6e2d.jpg
 
Senast ändrad:
Taget från http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_GasStoves.htm :

A variation on the conventional gas stove treats the liquefied gas as a liquid fuel - like petrol or kero. The gas cartridge is arranged so the gas pressure from the propane forces the liquid fuel into the stove, where it is heated in a preheat tube and burns normally. This is identical to a petrol or kero stove, except that most of those rely on pumped pressure to drive fuel to the stove. Since propane boils (and pressurises) at -42.1 C, this sort of stove can be run down to below -20 C (the limit is about -26 C).

Verkar ju helt ok. Smidigheten att använda gas försvinner så klart lite om man ska förvärma och hålla på, men -20' C är ju ganska ok om man inte räknar vinterfjället. Återstår att se om uppgifterna stämmer, dock.
 
Hur förvärmer man en gasbrännare? Med utläckt gas, eller?!

Gasen är ju i vätskeform i flaskan. Vanligtvis förgasas den i flaskan innan den går vidare till slang och brännare, men det går ju inte när flaskan är upp-och-ned. Alltså behöver man något som gör att man inte får en eldkastarstråle ur brännaren utan ett jämnt gasflöde - en förvärmningsslinga! Sån finns till exempel i Primus större gasbrännare.

Så kjag vet inte om man behöver "förvärma och hålla på. Det går nog rätt mycket av sig själv i och med att även den icke förvärmda gasen brinner.

Så ser min lekmannaförklaring ut i alla fall :)
 
Min idé om förvärmning gällde främst om man försöker göra nån slags kallvädergaskök baserat på en brännare som redan har förvärmningskopp. Men det är klart som man Martin säger, att man borde kunna "ödsla" lite av propanet ur den rättvända tuben, tills brännaren är varm, och sen vända tuben uppochned. Poängen är ju att brännaren ska kunna förgasa den flytande gasen innan den når munstycket.
 
Tjena!

Jag premiärtestade mitt Helios på en liten tur igår. Temp ca -26 grader. Vid denna temperatur kommer jag garanterat ta mitt bensinkök framöver. När jag drog igång det flammade det till (gissar att det blev så för att förvärmningsslingan var -26). Sen kom det igång en liten stund för att sedan falna. Det hjälpte att med bara händer hålla i gastuben, men det var ingen spännande aktivitet i denna temperatur. Hade med primus- samt markill-gas och resultatet var lika. Fick middag tillslut men nära på köldskador på köpet...

Det skulle vara kring -10 så därför gaskök och Marmot Pinnacle (-12 säck)... så nu sitter jag åter i min varma lägenhet :p

/Ingvar
 
Vad hade du för gas? Det måste väl i princip vara ren propan för att funka vettigt vid -26?

Är det kallare än gasens kokpunkt så är det klart att det inte fungerar, det blir ju inget tryck i flaskan då. Och då hjälper ingen förvärmning, då måste man värma flaskan.
 
Bara vanlig Primus four season mix och markills. Funkade knappt, därför fick jag värma tuben med händerna...

/Ingvar
 
JetBoil PCS

xlpicture.asp


Har en sån här med tillägg av

xlpicture.asp


Jag har testat mitt kök i ganska kalla temperaturer men har inte någon exakt - grad att skriva ut då... men det som gör Jetboil till ett skapligt vinter kök är ju att orginal gasflaskorna är så pass små att de ryms i inneficka eller under jackan utan problem

xlpicture.asp


Jag har inte testat just det köket som du frågar om men tanken med den upp och ner vända gasflaskan verkar ju bra men jag rekommenderar att ha gasen i jackan eller liknande i alla fall.

Men som vanligt så är ju bensin / fotogen köken det bästa alternativet på vintern.

/Krister
 
Senast ändrad:
xlpicture.asp


men det som gör Jetboil till ett skapligt vinter kök är ju att orginal gasflaskorna är så pass små att de ryms i inneficka eller under jackan utan problem

/Krister

Ja det funkar nån minut tills gastuben blir kall när man använder köket sen får man värma det genom att ställa tuben i ett kärl med vatten eller värma med händerna.

Nä det får bli bensinköket när det är kallt på riktigt...
 

Liknande trådar