Jean Guillou...

Re: Tummen!

AnLi; sa:
Som nybliven pistolskytt undrar jag om inte Göran spännde "Hanen" på revolvern. Det brukar ske med tummen och syftet att få en lättare tryckpunkt och därmed bättre precision.

Men det går ju fort och man behöver ju inte hålla kvar tummen där någon längre tid?

Isbjörnshistoria

Må Göran K vila i frid!

Jag har egentligen ingen aning om hur Göran K uppfattade svenska medier och hur de bidrog till hans flytt. Att påstå att Jan Guillou är personligt ansvarig för att Göran K flyttade och därmed(!) avled är jag däremot ganska säker på att det är befängt!

I fallet med isbjörnen var problemet att Aftonbladet lät skriva "Göran Kropp är en brottsling" på löpsedeln vilket Jan Guillou skriver i en krönika i tidningen.
Göran K stämde Aftonbladet i ett tryckfrihetsmål för förtal. Göran K fick inte Aftonbladet fällt.
Göran skriver på sin hemsida om löpsedeln:

"Löpsedeln som hängde på alla kiosker, affärer i hela Sverige. Jag förekommer inte i några brottsregister, är inte misstänkt för några brott men likväl denna löpsedel. Jag kommer aldrig att acceptera juryns utslag. Igår tog media över domstolarnas uppgifter. Nu kan alla kallas mördare, pedofiler, våldtäktsmän utan att vara dömda, så passa dig noga"
(citat från http://www.kroppaventyr.se/ )

För ett år sedan beklagade jag mig på forumet på Göran K´s hemsida över hur jag tyckte media,främst kvällstidningarna, beter sig och Göran K svarade:

"Tack för ditt inlägg men jag har fått nog, jag flyttar och skaffar nytt medborgarskap."

(från forumet på http://www.kroppaventyr.se/ )

Men som sagt jag har, liksom de flesta andra antar jag, ingen aning om hur medierna inverkade till flytten.
/Ola

Kränkande

Man kan inte tänka sig att Göran kanske var medveten om den mediala pressen det måste innebära att vara kändis? Det får man väl trots allt hoppas.
Media måste väl ändå vara en indirekt sponsor till leverbrödet för en man i hans position. Sen är det ju klart att man får tycka vad man vill om Guillos kritik.
Göran var inte bara en stor äventyrare utan även en duktig affärsman. Jag tror att han hade råd att dra sig undan den svenska marknaden (som han helt klart börjat tröttna på) i och med att han var så stor i USA. Annars hade han säkert inte haft några problem att stanna kvar. Och jag menar,vem hade inte gjort så?
Kontentan är att jag tycker att det är snudd på kränkande att påstå att Guillo fördrev Göran. Och då menar jag inte bara för Jan's del utan även Göran's.

Tack!!

Inlägget har fått mig att känna mig jävligt överlägset smart och taktfull.
Å de är första gången (ialla fall taktfull).
Tack,Tackelitack...tack,...tacklalilurum.

Ska tänka på det till nästa gång... Trodde det bara var snälla friluftsfolk och klättare och liknande i detta forum...

Re: Kränkande

biedelman; sa:
Man kan inte tänka sig att Göran kanske var medveten om den mediala pressen det måste innebära att vara kändis? Det får man väl trots allt hoppas.
Media måste väl ändå vara en indirekt sponsor till leverbrödet för en man i hans position. Sen är det ju klart att man får tycka vad man vill om Guillos kritik.
Göran var inte bara en stor äventyrare utan även en duktig affärsman. Jag tror att han hade råd att dra sig undan den svenska marknaden (som han helt klart börjat tröttna på) i och med att han var så stor i USA. Annars hade han säkert inte haft några problem att stanna kvar. Och jag menar,vem hade inte gjort så?
Kontentan är att jag tycker att det är snudd på kränkande att påstå att Guillo fördrev Göran. Och då menar jag inte bara för Jan's del utan även Göran's.

Jag förstår tanken...Men oavsett om han var medveten om det eller inte, så tycker jag inte man kan acceptera vad som helst som står på löpsedlarna och i tidningarna. Kvällstidningarna har gått alldeles för långt idag. Jag har bojkottat dem helt och hållet.

Tror inte det var endast Gillou och dagspressen som fick Kropp att flytta.
Föreslår att folk tar sig en tur till bibblan och kollar upp gamla nummer av bergsport.
Ifrågasättandet av honom från SKF's (eller vissa personers) sida sved nog mer än något annat .
Trots allt vill man ju få uppskattning från sina likar.
Guillou tjänar sina pengar som provokatör.

I sammanhanget är det intressant att notera att i dagarna gick Jan Guillou själv ut och kritiserade dags och kvällspressen för att de kränkt "NK-mannen" med allt för vilda spekulationer i skuldfrågan. Jan Guillou skriver i Aftonbladet: "...som i första hand hanteras av Publicistklubben, där jag utan framgång försökt driva kravet på en begränsning av rätten till förhandsspekulationer när det gäller skuld i brottmål."

Hmm. Från att ha varit spekulant själv är han numera en förkämpe för de av medierna oskyldigt dömda. Han måste ha blivit frälst :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg