OK, tack för bra svar.
1. Var skaffar man dessa kartor? Kan man räkna med att närmaste turistinformation har? Kan man skaffa dem i förväg om man befinner sig i Japan? t.ex. hos sin lokala turistinformation (som ligger långt borta från där man ska vandra)?
De kartor jag anvander mig av kopes antingen genom Amazon, eller sa gar du till en friluftsbutik. I Kobe bor de storre kedjorna finnas; ICI Sport, Kojitsusanso och Montbell. Storre bokaffarer har ocksa. De mest anvanda kartorna ar nog denna
https://www.amazon.co.jp/s/ref=nb_sb_noss_2?__mk_ja_JP=カタカナ&url=search-alias=aps&field-keywords=山と高原
eller vanliga topografiska kartor. De ovre kartorna har fordelen att de ar gjorda for ledvandring, medan de rena topografiska kartorna ar storre skala resp mer tekniska, fast de saknar utmarkning av vatten, svara passager och likanande, resp att de ar inte indelade efter vandringsmojligheter. (Lite svart att forklara.) Dessa brukar ocksa finnas i friluftsaffarer, och saljs i ark. Ganska billiga. Jag har sett kartor pa engelska for populara omraden, men jag kan inte nu hitta dem pa natet. Kartorna i turistinformationen ar inte speciellt bra, aven om de gar att anvanda. Vandring i Japan skiljer sig fran Sverige att du har inte samma mojlighet att ga utanfor leden, sa en samre karta kan fungera.
2. Hur är vädret på sommaren i juli augusti? Hur jämför det med svenska fjällen, abisko t.ex.? Finns det forsar och grejer man måste vada över likt sarek? Mygg?
Varmt, varmt och varmt. Som du sakerligen vet sa sager man att for varje 1000 meter sa skjunker temperaturen med 6 grader. Det vette fasen om det stammer for Japan. Da du mer eller mindre alltid gar pa en led sa brukar det finnas broar om man nu skall ta sig over ett vattendrag. Mygg ar forvisso inviduellt, men jag tycker inte det ar nagot problem. Japanska berg ar lite torrare.
3. Är det något särskilt att tänka på i de japanska alperna som man i regel inte behöver tänka på i de svenska? - Hur är tillgången på drickbart vatten t.ex.?
Tillgangen pa vatten ar inte lika bra som i svenska fjall. Finns det vatten sa gar det dock oftast att dricka. I alla fall gor jag det (peppar peppar)
Jag tänkte mig en strapats på några dagar runt Kamikochi, som en del av en veckas rundresa från kobe där jag utgår ifrån, till takayama - kamikochi - matsumoto och tillbaks.
4. Synpunkter på kamikochi som val av utgångspunkt?
några detaljer därikring som bör vara med på mer detaljerad planering? Är ingen erfaren bergsklättrare direkt så mest naturskön vandring som står på agendan.
Kamikochi ar mycket trevligt och darifran finns det gott om leder.
Just Kobe ar val inget paradis for vandring, men visst finns det. Kolla pa Wes' hemsida som jag gav dig tidigare. Han bor i det omradet.