Jam2 modifieringar + lite annat

Jag har nu en jam 2 och jag har en packnings flisofi som jag tänkte testa på er:

först tar jag en ridgerest från thermarest och lägger längst kanterna i säcken. i denna tub lägger jag (pressar jag) sedan ner min sovsäck så den är längst ned. sedan packar jag akto och allt som jag ska ha i en exped packpåse som går att komprimera horissontellt. denna mindre "tub" trycker jag ned i den större tuben. ovanpå detta har jag lite småsaker i en mindre packpåse. sedan har jag regnkläder i ytterfickan samt vatten och vandringsstavar utanpå. allt detta ger en stabil säck. nackdelen är att liggunderlaget tar plats inne i säcken. Hur brukar ni göra med liggunderlaget? utanpå säcken eller innanför? ridgerest är lite otymplig att packa utnaför men det kanske går?

Använder bara modellen med liggunderlag som cylinder inne i säcken vid dagsturer, för att fylla ut och ge en kompakt packning om man har lite grejor. Jag har alltid cellplastunderlaget utanpå. Funkar bra även med stora tjocka vintervarianter.

Det självuppblåsande liggunderlaget brukar jag packa nära ryggen, alternativ i vätskefickan, hopvikt. Viktigast är att om man har något långsmalt, styvt föremål som tältstänger, att packa dessa nära ryggen för att skapa en virtuell "ram". Vad som helst som ger lite stadga och hindrar ryggplattan från att "kollapsa" mellan skulderbladen och midjan duger. En svag punkt är där sovsäcken tar slut uppåt (om man har denna i botten). I slutändan komprimerar man ju ändå säcken ordentligt för att på det sättet skapa en styvhet i hela paketet som möjliggör en viktöverföring från axlarna och ned till höfterna.

Jörgen

,,först tar jag en ridgerest från thermarest och lägger längst kanterna i säcken. i denna tub..

Blir inte särskilt bra. Man vill inte ha en tubformad ramlös säck mot ryggen, det tenderar att bli obekvämt och vingligt. Hellre ett packsätt så att ryggan blir platt. Har inte haft just en Jam2 med hade en Gust & en Dawn för några år sedan, testade först tubvarianten men det var bättre att använda ett kort Z-rest mot ryggen eller ett platt-packat prolite3-short (eller vad den föregående modellen hette).

.....
Men bärsystemet... Tycker inte att det stadgar upp tillräckligt bra. Så min fråga är, är det någon som har testat att ha någon from av stabiliserande skena i säcken?
Läste i annan tråd om blomsterstavar, kanske kan Jörgen Fjäderlätt (tror han skrev det ) utveckla detta lite
.....
Så här gjorde jag för att stadga upp min Bask Aggressor, som i ursprungligt skick bara har en några mm tjock halvhård foamplatta i ryggen. Liggunderlagsbit, silvertejp på bägge sidor, sedan sytt med stark tråd. Täcker för upp t.o.m. 24 kg.

Raskesven

Bilagor

• Ryggaproto3.JPG
    Ryggaproto3.JPG
    34.8 KB · Visningar: 313
Jag lånade Raskesvens idé, men har inte tejpat fast blompinnen, utan sticker bara ned den längs ryggen (inuti liggunderlag eller på Jam 2 i vätskefickan) vid behov. U-et öppnade sig på en längre tur, så jag förband de två benen med en bit tältlina som fortfarande hänger med.

Jörgen

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg