Jag har nu en jam 2 och jag har en packnings flisofi som jag tänkte testa på er:
först tar jag en ridgerest från thermarest och lägger längst kanterna i säcken. i denna tub lägger jag (pressar jag) sedan ner min sovsäck så den är längst ned. sedan packar jag akto och allt som jag ska ha i en exped packpåse som går att komprimera horissontellt. denna mindre "tub" trycker jag ned i den större tuben. ovanpå detta har jag lite småsaker i en mindre packpåse. sedan har jag regnkläder i ytterfickan samt vatten och vandringsstavar utanpå. allt detta ger en stabil säck. nackdelen är att liggunderlaget tar plats inne i säcken. Hur brukar ni göra med liggunderlaget? utanpå säcken eller innanför? ridgerest är lite otymplig att packa utnaför men det kanske går?
Använder bara modellen med liggunderlag som cylinder inne i säcken vid dagsturer, för att fylla ut och ge en kompakt packning om man har lite grejor. Jag har alltid cellplastunderlaget utanpå. Funkar bra även med stora tjocka vintervarianter.
Det självuppblåsande liggunderlaget brukar jag packa nära ryggen, alternativ i vätskefickan, hopvikt. Viktigast är att om man har något långsmalt, styvt föremål som tältstänger, att packa dessa nära ryggen för att skapa en virtuell "ram". Vad som helst som ger lite stadga och hindrar ryggplattan från att "kollapsa" mellan skulderbladen och midjan duger. En svag punkt är där sovsäcken tar slut uppåt (om man har denna i botten). I slutändan komprimerar man ju ändå säcken ordentligt för att på det sättet skapa en styvhet i hela paketet som möjliggör en viktöverföring från axlarna och ned till höfterna.
Jörgen