Jaktolyckor, vådaskjutningar

Tyvärr ett aktuellt ämne. :-(

Det slog mig en tanke.
Här på utsidan, häckar både jägare och andra friluftstyper. Skulle inte detta vara en bra plats för jaktlagen att anmäla vilka områden man skall akta sig för och när?
 
hmm

Tror inte att några imponerande mängder jägare finns här.. Inte så att det täcker upp några områden att tala om i allafall..
 
Och varför skall man behöva akta sig? Jägarna får lära sig att skjuta på rätt saker, svårare än så skall det inte vara.
 
chralm; sa:
Och varför skall man behöva akta sig? Jägarna får lära sig att skjuta på rätt saker, svårare än så skall det inte vara.

I en perfekt värld, där ingen begår några misstag, ja.
Men jag undviker helst marker där det pågår jakt. Synd bara att det är så krångligt att veta i förväg var man inte skall gå. Skogen är ju så fin på hösten...
 
Jaktens våndor

Jagar inte själv, men har stor respekt och förståelse för dem som gör det. Kommer ihåg vad en jaktledare hemma i Småland upprepade gånger sa till alla, "man behöver aldrig ångra ett skott som man inte avfyrat, skjut hellre inte alls än en gång för mycket". Tyvärr så går inte allas tankebanor i sådana banor.
 
På många marker måste man i princip räkna med jakt mellan Aug-Feb (speciellt på helgen), visserliga sätter man ut märkning vid större jaktillfällen (tex älgjakt) men det sätts bara på större vägar. Oftast jagar man på förmiddagen.
 
Vem ska vara försiktig?

Man har ju alltid fått höra att man ska vara försiktig att gå ut i skogen under jakten. Det är givetvis ett bra tips men ska det verkligen behöva vara så? Enligt allemansrätten har vi alla lika stor rätt att beträda markerna. Ansvaret borde ligga hos de som håller i den farliga beståndsdelen (vapnet). 90% säkerhet tycker jag inte räcker för att avlossa ett dödligt gevärsskott, minst 110 ska det vara.

Själv håller jag mig inomhus under jakttiden (för säkerhets skull).
 
Skuta?

Jag har ganska svårt att förstå att msn lyckas skuta en människa när man är ute för att skuta elg. Borde man inte se skilnad på en orienterare och en 12 taggare eller är det likheter mellan dom snygga skorna som atraherar till vådaskott?
 
Jakt

Jag jagar själv ganska mycket och på flera skilda platser nära hus och strövområden och det ska inte behöva vara så att människor inte törs röra sig i skog och mark under dessa tider.Att det avlossas skott för att det prasslar i löven är ju tyvärr helt åt fanders.Vad jag hörde senast var skytten också jaktledaren som ska hålla i säkerheten.Det man måste veta innan man skjuter som jägare är ju bla. om det är ett tillåtet vilt och om skottet kommer att ha skottfång alltså att kulan kommer att stanna upp inom synbart håll.Ofta är jakten något som går i generationer och blir väl lite som bilkörning det blir svårt för de yngre att säga åt de äldre att sluta med bilkörning/jakt.De äldre svårt att erkänna detta tillsammans med sämre syn och hörsel.Jag har dock aldrig varit med om att något jaktlag varnat för att röra sig inom jaktområdet utan kommer det någon och går/rider så går man fram och pratar med dem för att dels visa just att man är där,marken tillhör alla och att man inte vill köra iväg dem. Trots allt jagar väl inte många just för att få mat på bordet längre utan mer som rekration exakt detsamma som hundägaren eller svamplockaren gör.Men jag tycker ändå att ingen skulle behöva sitta inne för att det är jaktid. Hur många drar sig för att röra sig på stan,trots allt skjuts det väl ihjäl fler på öppen gata än i skogen.Sen till att sätta upp varningskyltar för att "här pågår jakt" gör många gånger motsatt verkan just att frilufsare känner sig bortmotade från skogen och det är väl gjort för dåliga relationer mellan dessa grupper.MVH Göran
 
Naturnissar

Jag jagar en hel del själv och har själv inga broblem med att folk är i skogen. Det är tråkigt om ni har råkat ut för sådana jägare så att ni inte vågar gå ut. Men jag undrar hur många "naturnissar" som skjuts varje år. Jag tror inte att det är så många, men hur många dör inte i trafiken. Så är man rädd för att gå ut i skogen under jakttiden så kan man nog vara inne resten av året oxså.
Men jag håller med att det finns jägare som inte borde vara jägare, men det finns "naturnissar" som inte borde vara "naturnissar" heller, och då menar jag naturligt vis inte er. Utan dom som förstör, hugger ner träd och skräpar ner. JAG räknar mig själv som en "naturnisse".
Så ha en bra höst i skogen den räcker till oss alla.
 
Olycka

För att skjuta på ett djur så måste man naturligtvis vara 110% säker både på att det är ett djur och att man träffar på rätt ställe! Det finns inga undantag eller ursäkter för att frångå den regeln!

Som jägare har man ett mycket stort ansvar för varje skott man skjuter. Det är mycket tråkigt/jobbigt att skadeskjuta ett djur så man måste vara 100% säker på att träffa rätt. Att i det läget skjuta in i en snårskog på en förmodad älg är helt oförståeligt för en jägare.

Det är också _utomordentligt_ ovanligt att icke jägare blir skjutna. De olyckor som trots allt händer någon gång per år är att drevkarlar blir träffade.

Om man ska vandra i skogen under jakttid så ska man naturligtvis respektera skyltar om att jakt pågår. I övrigt så kan man klä sig i någorlunda färgglada kläder och röra sig på stigar/leder. Risken borde då vara minimal att man råkar illa ut. Mycket jakt bedrivs också med drivande/ställande hund eller drevkedjor, dvs ganska ljudligt.

Ha det trevligt i höstskogen!
/J
 
Lugn i stormen...

Självklart räcker skogen till för oss alla.
Visst inser jag att risken att drabbas av en förlupen kula är minimal.

Men vore det ändå inte bra, om vi frilufsare utan gevär hade ett lätt sätt att kolla efter var jaktlaget håller till just nu i helgen?
Om jag då väljer att gå en annan väg, stannar hemma, eller demonstrativt "hävdar min rätt" är en annan diskussion.