Vill inte grumla rollningsglädjen men måste ändå vädra en gammal åsikt.
Efter att ha läst den här tråden om de vedermödor som är förenad med rollningstekniken så kan jag inte för mitt liv förstå hur rollen ska kunna bli ett praktiskt användbart verktyg som funkar i skarpa lägen för den genomsnittlige paddlaren.
Visst en kul och utmanande teknik att hålla på med i bassäng och varmt vatten (pratar om någon sorts genomsnittlig paddlare inte entusiaster) men att börja förespråka den som en nödvändig och generell kunskap för att ge sig ut på lite mer krävande vatten tror jag bara skrämmer och får paddlingen att framstå som fullkomligt livsfarlig.
Säkerhetstänkandet är naturligtvis viktigt men för nybörjaren så handlar det mer om att lära sig bedöma väder och vind och undvika situationer som överskrider förmågan dvs lite sunt förnuft. Och jag tror nog att alla utan undantag som börjar paddla har en sund och stor respekt då det ju handlar om en liten farkost på ett stort hav.
Tycker inte ens att rollningen är ett komplement utan har sin egen nisch vid sidan av de övriga räddningsteknikerna.
Tycker en som inte satt någon 'eskil' men heller inte voltat utan gör bedömning av väder och vind och egna förmågan vid varje tillfälle.
Rolla är INTE överkurs... Är själv inbiten havskajakpaddlare och "fuskar" lite som forspaddlare då och då. Fråga en genomsnittlig forspaddlare om rollning är överkurs...
Skillnaden är att där ses det som nåt helt naturligt, ett paddeldrag bland andra att då och då (ganska ofta) behöva rolla. Och rollen är något som lärs ut från start, redan som nybörjare lär man sig ju rolla. Bland havskajakpaddlare ses däremot ofta rollen som nåt mystiskt, förenat med "vedermödor" och extremt avancerat...
Synen som en kajakföretagare/instruktör i södra Sverige förmedlar på sin hemsida är väl inte typisk men säger väl ändå något om hur detta med att rolla dramatiseras bland havskajapaddlare: "Eskimåsvängar och liknande metoder som i upprört vatten är osäkra, hälsofarliga och olämpliga tillämpas inte på våra kurser"...
Osäkra? Om man inte lyckas med sin roll får man gå ur och klättra upp på annat sätt. Varför skulle det vara osäkrare än att inte försöka rolla och gå ur direkt?
Hälsofarliga? Det förstår jag inte alls, möjligtvis om jag skulle rollöva i en reningsverksbassäng kan jag förstå hälsoaspekten men å andra sidan vill jag inte tillämpa flottörräddning där heller...
Olämpliga? På vilket sätt är det en olämplig metod? Här kommer jag inte på något alls faktiskt...
Kort och gott. Att lära sig rolla är inte överkurs. Att ha en halvdan roll innebär att man i värsta fall hamnar simmande bredvid kajaken efter en kapsesjning. På samma startruta som i alla övriga räddningsvarianter alltså. Men, om man lyckas är man ju uppe igen. Torr och redo att paddla vidare.
Dessutom, och det är kanske det viktigaste av allt, det är kul! Och kan man rolla så vågar man plötsligt tänja gränser när det gäller även andra tekniker, stöd, kantning etc. Och blir bättre även på de sakerna.
/Rickard