Re: Re: Re: Ozon?
eaglerock; sa:
Och alla seriösa forskare är eniga om att ökad mängd växthusgaser höjer temperaturen på jorden globalt.
Ja, korrekt. Förutsatt att alla andra variabler hålls konstanta. I gamla enkla modeller blir det otroligt varmt över hela jordklotet med mer växthusgaser, men dom som har orkat bygga mer invecklade modeller har sett att det inte är riktigt så enkelt. Dock som nämns ovan verkar det som om växthusgaser behövs för att ökningen ska bli så stor som den vi ser, iallfall enligt modellerna.
De forskare som inte delar den uppfattningen är på samma nivå som de som förespråkar "intelligent design" i stället för Darwin eller slagrutor.
Åhå, är det så det är. Hade jag ingen aning om. Verkar välgrundat och trovärdigt. Läste i Nature att dom dessutom är AIK:are, dom djävarna! Tyvärr måste jag erkänna att jag varken hör till dom som tror på:
A) Intelligent design.
B) Darwin eller slagrutor.
Men Darwin (dvs ena halvan av B) verkar vettig, han grundade ju inte sina idéer bara på vad som hänt de senaste århundradena.
Sedan är det naturligtvis svårt att avgöra hur stor höjningen blir med en given ökning av växthusgaserna i atmonsfären.
Japp, jättesvårt. Det är det som är grejen. Det är så fantastikt många variabler som spelar in, samverkar, motverkar och förstärker varandra. Det är mer växthusgaser nu än för 100 år sen. Det är varmare nu än för 100 år sen. Altså finns ett samband? Nja, correlation is not causallity. Se 10.2 i
detta dukument. Tillexempel var det en värmeperiod på 20 talet, men ingen koldioxidpeak.
Men att det blir en global uppvärmning är inte samma sak som att det blir varmare i Sverige. Det finns hypoteser som säger att Golfströmmen kan försvagas och då får vi det kallare här medan den globala medeltemperaturen höjs.
Sant. Problemet är bara att dom oceanografiska modellerna är ännu sämre än dom meteorologiska GCM:erna. Dels pga att skalorna blir mindre rent fysiskt (virvlar i havet är mindre vilket gör att det krävs högre upplösning i modellen), dels pga att mätningarna är glesare och sämre. Det kommer nya rön hela tiden. För bara några år sedan fanns det dom som trodde att golfströmmen skulle stängas av helt, men det är ute nu. Oceanografin ligger efter meteorologin.
Man kan (och bör) tro vad man vill om klimatdebatten. Men man ska vara medveten om att det inte bara är oljebolagen som har pengar på spel. Många forskare och politiker har satsat enorma mängder prestige och pengar på global warming. Att ens ha invändningar mot detta bemöts genast med åthutningar, det är inte politiskt korrekt att ifrågasätta detta. Var och en bör bilda sig en egen uppfattning och lyssna på alla argument, t.ex. har jag läst riktigt bra artiklar som påvisar samband mellan solaktiviteten och temperatur. Fundamentalism leder inte till något bra här heller.
Vad som händer med klimatet visar sig, men hur som helst så är det bra att hushålla med oljan i vilket fall. Dels för att vara försiktig, mycket tyder ju på att klimatet kan påverkas, men även för att det är idiotiskt att
elda upp oljan. Den går ju att använda till massa bra saker.
[Ändrat av Vandrare 2006-03-23 kl 00:34]