Strykarräven; sa:Var är vikten då kapad i Berghaus-säckarna; hur lyckas de hålla lägtsta vikten bland liknande säckar, och ändå ha hög/högsta stabiliteten?
För det första är bärsystemet fast, och där tjänar man många gram. Inga lösa kuddar eller inställnings- och infästningsgrunkor som reglerar höjden. Bara en intern aluminiumram och vaddering.
Samtidigt är det lättare att få stabilitet.
Sen är höftbältet inte centrumupphängt - sånt väger ju en del eftersom man måste ha en stark led som kan hålla för påfrestningarna. Men man förlorar en del i komfort, men återigen vinner man i stabilitet.
Slutligen är säckarna i sig ganska fria från onödigt lull-lull. Inte en massa nätväv, vattensystem och småfickor.
Hela säcken är tillverkad i enkel eller dubbel 1000-denier-väv, så det är inte i väven man har sparat vikt.
Man får också tänka på att 2-kilosvarianten är strippad. Det kräver sax och ett osentimentalt förhållande till säcken Säcken är dock klart lättare redan från början jämfört med konkurrenterna.
mattiasland; sa:och nu kommer själva frågan: Klarar jag mig med en 90 liters om jag dessutom skall ha med viss klädbuffert och mat, eller skall jag satsa på en 120 liters med bra kompressionsmöjligheter, som Berghaus alpin?
Berghaus Vulcan/Atlas är på 80 + 20 kg, vilket räcker ganska långt. Men om din sovsäck är skrymmande bör du nog provpacka innan du bestämmer dig.
På sommarvandring får det dock plats tremanstält, sovsäck, Trangia, liggunderlag och käk för ca 10 dagar inuti huvudsäcken (80 l).
OBSa att det är lätt att blanda ihop Bergans (norskt, tillverkar Alpin) och Berghaus (brittiskt, tillverkar Atlas och Vulcan), men det är alltså helt olika märken.
Finfina grejer båda två, dock.