Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem
Norrsken är ju beroende av solaktivitet så det går inte att säga någon viss tid. När det är mörkt och klart är väl det enkla svaret men det finns ju ett antal tjänster och appar där man kan följa aktiviteten. I år har det väl varit rätt ofta tycker jag, jag har väl sett någon dag varje vecka åtminstone.
Ja det väger ca det, pulkan väger ca 7kilo, selen ca 350 gram. Sedan uppskattade jag att skaklarna väger ungefär 2kilo, men där kan jag ha fel.
Jag hade med mig på tok för mycket bränsle, jag gjorde av med två liter, och då slösade jag rejält på slutet.
Det låter rimligt, sitter och läser gamla trådar om bränsleförbrukning och 1,4 dl per person och dag på vintern nämns som en normal förbrukning. Bra att veta att det stämmer.
Har tåg bokat till Gällivare imorgon, planen är att korsa Sjaunja. E45 Stubba - Kaitumjaurestugorna - Vakkotavara. C:a 10 dagar hoppas jag på, men det beror såklart på före och väder.
Någon som vet hur föret kan tänkas vara ute på myrarna? Är det bra bärighet.