Fina alternativ bägge två, men.....
Hejsan,
Det är kanonfina turer bägge två och vilken som är att föredra beror till viss del på vad man föredrar och till viss del om man kan tänka sig att bo i tält.
Om vi bara för saken skull antar att du skidar via Sälka-stugorna blir ju den "normala" rutten till Nikkaloukta att precis som du skriver skida via Singi. Den sträckningen är ju välkänt dramatisk, även om jag personligen har lite svårt för den intensiva skotertrafiken framför allt mellan Kebnekaise och Nikkaloukta.
Ner till Ritsem finns det två olika alternativ. Man kan skida via Hukejaurestugan - Sitasjaurestugan och ner till Ritsem. Har själv faktiskt missat denna sträcka, men många vittnar om att det är lite likt Padjelanta, dvs en högplatå med lite mer böljande berg omgiven av höga toppar. Misstänker dock att det kan vara ganska ruskigt väder där såhär tidigt på säsongen. Detta är dock på sätt och vis den bästa vägen om man vill avsluta i Ritsem och inte kan tänka sig att tälta.
Det andra alternativet, som jag både skidat och vandrat, är att fortsätta söderut längs Kungsleden via Kaitumstugorna ner till Teusajaure. Personligen tycker jag att detta är mycket trevligare än att skida Singi - Keb - Nikka. Framför allt Kaitumstugorna ligger oerhört vackert!!! Och man får en helt annan känsla av ödemark när man skidar den sträckningen.
Men ska man sen ta sig till Ritsem är det klokt att ha med sig tält. Det är trots allt en 3.5-4 mil till Ritsem via Teusavagge! Å andra sidan är Teusavagge en av de vackraste dalgångarna i landet och väl värd ett besök!!!
Alternativt kan du givetvis fortsätta att följa Kungsleden söderut ner till Vakkotavare. En fantastisk tur om man har vädret på sin sida med hela Sarek i blickfånget. Och bussen som du funderar på stannar ju i Vakkotavare.
Ett tredje mycket trevligt alternativ är istället att vika av mot sydöst och skida nedre delen av Teusavagge ner till Stora Sjöfallet. Finns dock viss risk för att det även här kan vara en hel del skotrar (även om det iofs inte brukar vara farligt så tidigt på säsongen!). Bör dock påpekas att det är över 3 mil, så även i detta fall är det klokt att ha med sig tält.
/ Stefan
PS: Ska villigt erkänna att jag blir avundsjuk på planerna
God tur där uppe....verkar i alla fall bli en snörik vinter....redan upp mot metern i Riksgränsen