Jag tar helikoptern istället

Ja det gäller ju att hålla igång med koloxidutsläppen?? Fåtalet rika människor i världen förbrukar och förstör oerhört mycket mer än det fattiga flertalet. M a o absolut ingen helikopter - eller annan flygtrafik i fjällen (och helst inga andra naturområden heller).

Konstigt att dom som har bostadsadress där det köps flest elbilar även verkar vara de som står för en betydande del av helikoptersightsing i fjällen....kanske är det som menas med att klimatkompencera ? ;)

I bland undrar man om den ena handen vet vad den andra gör.

Efter som jag cyklar till jobbet så borde jag med andra ord kunna unna mig att åka inrikesflyg till Kiruna t&r i stället för tåg när jag ska ut och fjällvandra i så fall kan man tycka..då spar man ju både dyr semestertid och säkert även pengar.

Skämt åt sido, lägg ner det där helikopershightsingen i fjällmiljö för vår allas skull snarast.
Det är inte ok någonstans.

Senast ändrad:
Helikoptertrafik utgörs inte bara av turisttrafik. Det bor ju folk sommartid i t ex Stáloluokta, det används i renskötseln, för kraftbolagen, av Laponiatjuottjudus osv. Turisttrafiken sker under främst mer begränsade delar av året. För mycket flygande är förstås inte bra, men om man ser på hoten mot våra naturområden från olika former av exploateringar, så ter det sig mer som en symbolfråga. Fjällvandrare ser ju ofta dock en ganska liten del av helheten. F ö så jobbar t ex Sirges med att ersätta helikopter med drönare när det går, vilket är intressant.

Turisttrafiken sker under främst mer begränsade delar av året. För mycket flygande är förstås inte bra, men om man ser på hoten mot våra naturområden från olika former av exploateringar, så ter det sig mer som en symbolfråga.

Problemet är ju inte att polarisarna kommer att smälta om ett par hundra personer per år har Helikoptersightsing i fjällen om året, problemet är att det är områden som många söker sig till för rekreation och söka lugn bort från en i många fall brusande vardag.
Där gör Helikopterturism eller inte stor skillnad på upplevelsen.

Sen håller jag med om att det finns andra större hot mot naturen i fjällen än Helikoptrar, Vindkraft till exempel.

Snart kanske det finns elektriska helikoptrar? Problemet blir väl att ordna laddning.

Thure
Mycket möjligt att det kommer helikoptrar med eldrift eller annan hitills okänd kraftkälla. Men "snart" är uppenbarligen ett mycket flexibelt begrepp. Och att transportera något genom luften kräver mycket energi, oavsett var denna energi kommer ifrån.

Självklart är det störande med helikoptertrafik i fjällen. Men jag vet inte varför just fjällen ska vara undantagna från störningar. Jag bor själv i skogen i södra halvan av Sverige, långt från vägar och annan bebyggelse, men måste ändå genomlida mycket störningar. Sportflygplan kan flyga fram och tillbaka över fastigheten - ofta helger och fina sommarkvällar. Jag har särskilt ett plan som flyger utan ljuddämning av något slag och gärna leker med loopar och liknande i luften. Under vissa vädertyper kan motorcyklar - ibland långa karavaner, ofta med undermåliga ljuddämpare - höras långväga, särskilt stilla sommarkvällar och -nätter. På Mälaren i närheten kan högljudda vattenskotrar åka fram och tillbaka utan direkt samhällsnytta.
Allt det där stör mig lika mycket som skytteltrafiken med helikoptrar runt Kebnekaise. Men varför just nöjestrafik ska vara förbjuden i fjällen och tillåten överallt annars har jag svårt att förstå.

Allt det där stör mig lika mycket som skytteltrafiken med helikoptrar runt Kebnekaise. Men varför just nöjestrafik ska vara förbjuden i fjällen och tillåten överallt annars har jag svårt att förstå.

Motorfordonstrafik är förbjuden i själva skogen via terrängkörningslagen om jag inte missminner mig, att det sedan körs motorcykel, bilar, lastbilar mm på väg är ju legalt så där är det väl svårt att minska störningarna.

Fjällen är väl att anse lite som en fristad och ett av få ställen där man kan komma undan gällande buller från motorfordon, utom just det från helikopter och sjöflyg då.

Om det någon stans i Sverige borde vara fritt från sådant är väl fjällen kanske både lämpligast och enklast att få tyst i.

Snart kanske det finns elektriska helikoptrar? Problemet blir väl att ordna laddning.

Thure

Problemet är inte så mycket ljudet från förbränningsmotorn på helikoptrar som från rotorn, även om du hade en med elmotor skulle den låta mycket, det ligger i deras konstruktion.

Oroa dig inte för tillgång till laddning i fjällen, får MP mf som dom vill kommer snart fjällvärlden vara nerlusad med vindkraftverk. ;)

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: hsp

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg