• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

jag som just fyllt :(

Förutom att du nu slänger dig med siffror utan att underbygga dem så är det ett bakåtblickande synsätt. Jag är helt övertygad om att brottsligheten klar av att anpassa sig till ett kontantlöst samhäller. Jag tror inte du behöver oroa dig över att brottslingarna ska bli utan jobb.


om du med brottslingar avser de som någon gång varit involverade i en transaktion innehållande "svarta pengar" är det nog inte många i detta land som du kan räkna in i gruppen icke-kriminella.

med tanke på hur du formulerar dig och verkar vilja distansiera dig till den gruppen får man en klar känsla av att du inte ingår i den. vilket förvånar mig oerhört mycket. tyvärr tror jag, som sagt, inte att du genom det är representativ för någon större del av befolkningen.

jag behöver inte underbygga så mycket, jag tycker det räcker med att öppna öron & ögon.

är det något synsätt som är bakåtblickande så är det ditt, runt 2000 pågick diskussionen om det kontantlösa samhället som flitigast och engagerade då också huvudrollsinnehavarna; banker, handel osv.

precis som dom flesta fått erfara, att långt ifrån alla kontor blivit papperslösa, vilket också var en idé från samma tidsperiod, har väl alla mer eller mindre insett att ett samhälle utan kontanter inte kommer bli verklighet.
 
jag behöver inte underbygga så mycket, jag tycker det räcker med att öppna öron & ögon.

säger man 70% bör man ha torrt på fötterna, annars är det meningslöst att ens säga det.

är det något synsätt som är bakåtblickande så är det ditt, runt 2000 pågick diskussionen om det kontantlösa samhället som flitigast och engagerade då också huvudrollsinnehavarna; banker, handel osv.

precis som dom flesta fått erfara, att långt ifrån alla kontor blivit papperslösa, vilket också var en idé från samma tidsperiod, har väl alla mer eller mindre insett att ett samhälle utan kontanter inte kommer bli verklighet.

så för att vi inte lyckats hittills innebär att vi ska ge upp? Nej tack den pessimismen vill jag inte vara en del av. Vi har kommit en lång bit på väg i och med att kort används mer och mer, men det vill du väl blunda för?. Som jag redan sagt, i mångt och mycket kör jag redan kontantlöst. Det är ett fakta du omöjligen kan förneka.

så kom ut i solen och blicka framåt och ser möjligheter, inte nederlag. Var lite positiv.
 
säger man 70% bör man ha torrt på fötterna, annars är det meningslöst att ens säga det.

frågan är snarare hur DU underbygger dina påståenden. jag har aldrig sagt 70%, om du läser inantill så ser du att det jag skrev, i sin helhet, är formulerat som ett antagande.



så för att vi inte lyckats hittills innebär att vi ska ge upp? Nej tack den pessimismen vill jag inte vara en del av. Vi har kommit en lång bit på väg i och med att kort används mer och mer, men det vill du väl blunda för?. Som jag redan sagt, i mångt och mycket kör jag redan kontantlöst. Det är ett fakta du omöjligen kan förneka.

så kom ut i solen och blicka framåt och ser möjligheter, inte nederlag. Var lite positiv.

du får gärna kalla mig bakåtblickande. det tar jag mer eller mindre som en komplimang, att jag dessutom har landets samtliga banker, företrädare för handeln och andra erkända tänkare i ryggen gör mig inte direkt mer ledsen

det som förenar er "framåtblickare" som "ser möjligheter" och tillbedjer possitivismen (btw nu är vi väl nästan tillbaka på -90talet) brukar också vara att saker och ting ska gå snabbare, bli effektivare och ge mervärden.

att betala med kort är klokt i många avseenden, väldigt många, dock är det direkt olämligt i andra.

hur många är vi inte som totalt över året får stå och trampa i timmar vid barer, korvkiosker, snabbköp etc. när folk inte ens har vett att ha med sig minsta lilla tia ut på stan.

det ska fipplas med kort ibland upp till nästan nån minut bara för att köpa en korv på ikea för 5 spänn.

se hur det sur i landets barer, en lördag kväll, 30% av personalen (ej underbyggt) är sysselsatta med att stå vid en kortmaskin och vänta på att en transaktion ska gå igenom.

-en stor start tack.
- 56:-
tre sekunder senare och tre tjugor på disken så är transaktionen klar.

för att inte prata om hur bussigt det är mot den lokala lilla företagaren i servicebutiken på hörnet när man köper en tidning för 10:- och han får betala 7 till aftonbladet och 3 till visa (eller nå´t)
 
frågan är snarare hur DU underbygger dina påståenden. jag har aldrig sagt 70%, om du läser inantill så ser du att det jag skrev, i sin helhet, är formulerat som ett antagande.

Bra att du fick med ordet säkert. OK. det missade jag, det kan jag stå för. I övrigt så har vi i denna fråga så helt olika åsikter och kommer antagligen inte närma oss varandra en millimeter. Vi tar det om 30 år och ser hur det blev.
 
Bra att du fick med ordet säkert. OK. det missade jag, det kan jag stå för. I övrigt så har vi i denna fråga så helt olika åsikter och kommer antagligen inte närma oss varandra en millimeter. Vi tar det om 30 år och ser hur det blev.

Nej, sluta inte nu när det börjar hetta till;)
Men allvarligt talat minskar väl kontantanvändningen stadigt så vitt jag kan se. Ungdomar med egen ekonomi verkar ju köra helt på kort och t.o.m en stofil som jag använder det mer och mer.
Pär
 
Det var väl alla banker som var inblandade i cash-korten?

Problemet där var ju att det inte gav nån vinst för kunden, det var bara bankerna som tjänade på det. För kunderna var det lika enkelt med vanliga betalkort.
 
Det var väl alla banker som var inblandade i cash-korten?

exakt, det var ett gemensamt projekt.

Problemet där var ju att det inte gav nån vinst för kunden, det var bara bankerna som tjänade på det. För kunderna var det lika enkelt med vanliga betalkort .


kunden och handlaren, där terminalen skulle stå, blev av ryckta förhållandevis höga belopp.

bankernas bidrag till det hela var att tuta i små egna företagare att utan cash-terminal var dom i princip utrotade inom en sex månaders period samt att kränga cash-kort till vanligt folk med motivet att kontanterna kommer vara spårlöst försvunna vilken morgon som helst.

den vanliga "dammsugar-försäljningen" som dom obehindrat kunnat ägna sig åt i decennier, alltså.