Förutom att du nu slänger dig med siffror utan att underbygga dem så är det ett bakåtblickande synsätt. Jag är helt övertygad om att brottsligheten klar av att anpassa sig till ett kontantlöst samhäller. Jag tror inte du behöver oroa dig över att brottslingarna ska bli utan jobb.
om du med brottslingar avser de som någon gång varit involverade i en transaktion innehållande "svarta pengar" är det nog inte många i detta land som du kan räkna in i gruppen icke-kriminella.
med tanke på hur du formulerar dig och verkar vilja distansiera dig till den gruppen får man en klar känsla av att du inte ingår i den. vilket förvånar mig oerhört mycket. tyvärr tror jag, som sagt, inte att du genom det är representativ för någon större del av befolkningen.
jag behöver inte underbygga så mycket, jag tycker det räcker med att öppna öron & ögon.
är det något synsätt som är bakåtblickande så är det ditt, runt 2000 pågick diskussionen om det kontantlösa samhället som flitigast och engagerade då också huvudrollsinnehavarna; banker, handel osv.
precis som dom flesta fått erfara, att långt ifrån alla kontor blivit papperslösa, vilket också var en idé från samma tidsperiod, har väl alla mer eller mindre insett att ett samhälle utan kontanter inte kommer bli verklighet.