• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

jag som just fyllt :(

50-öringen behövs inte ,ej heller 2-kronan som dom tänker införa
Vad vi behöver nu är 20-kronan så vi får bort 20-sedeln. -Sedeln håller inte för slitaget.

50-åringen däremot är uppskattad bland arbetsgivarna.
 
20-sedeln blir kvar. Handeln tycker det blir för tungt med 20-mynt. Däremot kommer snart 200-lappen, vilket är på tiden.

Raskesven
 
Fast det blir väldigt krångligt när någon av ungarna behöver en tjuga....
Pär

tvärtom. de får inget;)

Nä allvarligt talat så lever jag i det närmaste kontantlöst. all ha en massa cash på sig och sen behöva planera så man tar ut mer innan man behöver känns onödigt. den handlare som vill pådyvla mig extraavgifter eller inte ta mitt kort slipper ha mig som kund.
 
Nä allvarligt talat så lever jag i det närmaste kontantlöst. all ha en massa cash på sig och sen behöva planera så man tar ut mer innan man behöver känns onödigt. den handlare som vill pådyvla mig extraavgifter eller inte ta mitt kort slipper ha mig som kund.

Samma här. Förut hade jag en relativt normal plånbok med myntfack och ett dussin olika kort.
Numera har jag ett sånt här visitkortsfodral i metall (19 spänn på rea på Clas O) med tre plastkort och några sedlar. Sedlarna används väldigt sällan, och mynt har jag nästan bara i bilen (fast parkering går ju för det mesta att betala med kort).

Och när det gäller ungarna så har i alla fall vi fått erbjudande från Nordea att skaffa bankkort till 13-åringen. (Formellt sett får väl inte barn under 12 år köpa saker själva?)

Det är så skönt när ungarna ser en tuggummiautomat och vill ha en krona. "Har inga mynt, sorry."
 
då kan vi överge allt vad service och tjänstesektor heter, eftersom säkert 70% av den finansieras av svarta pengar, som inte kommer att kunna överföras lika lätt elektroniskt.

Förutom att du nu slänger dig med siffror utan att underbygga dem så är det ett bakåtblickande synsätt. Jag är helt övertygad om att brottsligheten klar av att anpassa sig till ett kontantlöst samhäller. Jag tror inte du behöver oroa dig över att brottslingarna ska bli utan jobb.