Jag kanske har en överkänslig...

Re: Spam??

BAX; sa:
Har inte riktigt lärt mig nätspråket, vad är spam?

/BAX

I detta fall flera mail med liknande innehåll från nya "medlemmar" med "vanliga" namn.

"Definitioner:
UBE = Unsolicited Bulk E-mail, oönskad bulk-e-post. Vill du se ett exempel - klicka här.
UCE = Unsolicited Commercial E-mail, oönskad reklam-e-post. Det finns några olika sorter:

* Ren reklam. Dessa gör faktiskt reklam för någon produkt, även om de gör det på ett dumt sätt. Klicka här om du vill se ett exempel.
* Reklam för porrsidor på http://www. Klicka här om du vill se ett exempel.
* Kreditkortshistorier. Klicka här om du vill se ett exempel.
* Make Money Fast. Detta är gamla vanliga kedjebrev i ny tappning. De är olagliga i många länder, däribland USA. Ofta försöker avsändaren få dem att verka lagliga genom att påstå att de säljer rapporter eller recept, men det är ändå olagligt. Klicka här om du vill se ett exempel.
* Och naturligtvis annonser för program som gör det enkelt att skicka ut bulk-e-post. Klicka här om du vill se ett exempel.

Spam har egentligen ingenting alls att göra med e-post. Termen betecknade ursprungligen ett eller flera Usenet-meddelanden med väsentligen samma innehåll som skickas till flera newsgrupper under en begränsad tidsperiod. Många av de spam som plågar Usenet innehåller samma saker som de UCE och UBE vi får i vår mailbox, och termen används nu ofta även för mass-e-post."

Var det inte Monty Python som började med spam? De hade nån sketch med spam, spam, spam, all mat var spam (= skinka på burk, ungefär)

/Håkan

talthoff

Forumvärd
Jag har plockat bort inläggen, klart reklam/spam fall.

Jag vill oxå påminna om att det är bättre ni mejlar redaktionen@utsidan.se om/när ni ser denna typ av inlägg.

-Thomas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg