Jag hoppas innerligt på förbättring.

Tack för alla funderingar på från den icke-naiva sidan.
Det är nästan så att jag hoppas att de inte förbättrar sig... :)

Och det är ju uppenbarligen dags att köpa sig en fax. :)

Telefonförsäljare brukar jag svara ungefär så här: Jag har inte tid att prata just nu, men om du ger mig ditt hemtelefonnummer så kan jag ringa och störa dig ikväll ;)

Det var ett bra knep.

Jag får visserligen inte så många telefonsamtal från försäljare sedan an anslutit min hemtelefon till Nix telefon http://www.nix.nu/ . Men ibland får man ta till en nödlögn och då har jag en timer

312237_X_2005-07-04_153941.jpg

som jag sätter igång och säger ”nu är maten klar och nu har jag inte tid längre, för då bränner maten vid”.

Per

Det var ett bra knep.

Jag får visserligen inte så många telefonsamtal från försäljare sedan an anslutit min hemtelefon till Nix telefon http://www.nix.nu/ . Men ibland får man ta till en nödlögn och då har jag en timer
som jag sätter igång och säger ”nu är maten klar och nu har jag inte tid längre, för då bränner maten vid”.

Per

Men varför behöver du en nödlögn för att avsluta samtaleet med en försäljare? Är det inte lättare att bara säga "Inte intresserad" och lägga på¨?

(Eller om du vill jävlas lite, säga "Vänta ett ögonblick, strax tillbaka" och lägga ifrån dig luren tills dom tröttnat.)

Men varför behöver du en nödlögn för att avsluta samtaleet med en försäljare? Är det inte lättare att bara säga "Inte intresserad" och lägga på¨?

(Eller om du vill jävlas lite, säga "Vänta ett ögonblick, strax tillbaka" och lägga ifrån dig luren tills dom tröttnat.)

Vad duktiga Ni är ;)
Nästa gång någon försäljare ringer så säger jag nog:

”Nu är maten färdig. Men om du hänger kvar i 20 minuter så har jag hunnit äta klart och stoppat undan margarin och mjölk i kylen.”

Per Brune

Har du provat att säga till en telefonförsäljare att du inte är intresserad?

Det brukar bara få till följd att du sen måste bli riktigt otrevlig mot dem för att få dem att lägga på. Det verkar som att de bara tar ett "inte intresserad" som en utmaning.

Senast jag försökte med det började kärringj*veln i andra änden bara snacka i alla fall. När jag då sa nåt lite mer otrevligt blev hon sur för att jag inte uppskattade att hon gjorde mig tjänsten att ringa och försöka sälja något.

"Vänta ett ögonblick" ska jag testa nästa gång.

/OJ

Jag sajnade upp mig för IDG's Witepaper..
IDG är ju ett större företag.. som jag trodde hade koll på läget.. så jag beställde några teknikrelaterade texter.. Veckorna gick o antalet "teknik texter" växte.. o snart fick jag ett gäng om dagen..

Jag försökte avboka mig med knappen "avboka" utan resultat. Ringde o sa till, utan resultat..
Hittade chefsredaktörens email o mailade honom.. Han lovade att han skulle prata med dem..
...utan resultat..

Då la jag ett skrippt i servern som tar alla mail från IDG och skickar automatiskt dem till chefsredaktören med överskriften "enl öv" efter, ett par dagar fick jag desperata ursäkter av honom.. men fortfarande efter ett halvår har de inte kunnat strypa all trafik från deras server.. så det händer att jag får något mail från dem (dock så var jag ju att chefsredaktören oxo får det ;), o jag ser det bara då jag scannar junkmail lådan)

Senast ändrad:
Många fina tips blir det

Är ju redan NIX:ad hemma men jag börjar bli sugen på att strunta i det och få lite telefonförsäljare på tråden. För att återgå till huvudfrågan. Är det mot reglerna att ange vem/vilket företag du, Patric, blev drabbad av den här gången. Med tanke på alla fina tips här skulle vi kanske allihopa se till att bli drabbade och se om vi inte kan få till en förbättring ;)

Såg för övrigt ett gammalt Seinfeldavsnitt häromdagen där det ringer en telefonförsäljare och frågar "Skulle du vara intresserad av..." varpå Seinfeld svarar "Ja" och lägger på luren. Är lite sugen på att använda den själv någon gång.
/Tjo
H

Är det mot reglerna att ange vem/vilket företag du, Patric, blev drabbad av den här gången.

Hell no, finns inga regler i den här kampen (som dessutom kan ses som varandes av "win-win-natur" om man tänker till)!! :)

Nä, jag tänkte först enligt linjen att "ingen nämnd, ingen glömd" och att vilken leverantör eller butikskedja som helst skulle kunna känna sig träffad. Och kanske tänka till... Och, det var därför jag använde termen CRM istället något i stil med "kund-vettikett" (tala med bönder på bönders vis ni vet...).

Sen släppte jag den linjen i ett senare inlägg och visade vem jag var lite småtjurig på...

MItt värsta exempel (om vi nu börjar "hänga ut dom") är hur Naturskyddsföreningens webshop gång efter annan spred sina tryckta reklamalster till mig. Då var jag rätt ordentligt upprörd och mailade till alla jag hittade i SNF (de lär ju rimligen vilja minska onödig trädfällning, papperstillverkning och transport). Det hjälpte efter ett gäng återkommande varv... Tack för det SNF! :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg