• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jag en miljöbov - tyvärr

avslutad210712

Gäst
Kör lite bil och trodde därmed att jag bidrog till att inte förstöra miljön i alltför snabb takt men tyvärr visar det sig att jag måste sluta äta först. När jag slutat äta måste jag ta bilen till jobbet för jag lär inte orka vare sig cykla eller promenera men vad gör det när jag trots allt är miljövänlig.

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70183236_852__,00.html
 
Jag röstar grönt och kör Smart och sorterar skräp, men att bli vegetarian för att skona miljön.. det vore en tuff utmaning, flintastek som är så gott på grillen.. :(
 

avslutad210712

Gäst
Jag röstar grönt och kör Smart och sorterar skräp, men att bli vegetarian för att skona miljön.. det vore en tuff utmaning, flintastek som är så gott på grillen.. :(

Sallad är gott men att konvertera till vegetarian - skulle inte tro det
 
Kött är en jättestor energi/miljöbov, men att alla skall bli vegetarianer är nog osannolikt. Se till att välja vad du äter för kött istället. Krav-märkt är bra på en massa sätt, närproducerat är bra, vilken typ av kött man väljer spelar också roll.
Man får väl göra det man kan helt enkelt.
 
Har slutat äta kött för cirka tre år sedan, jag trodde det skulle vara svårt att äta gott och varierat, men idag ångrar jag bara att jag inte gjort det tidigare. Det går att göra fantastiskt god mat utan kött, man behöver bara tänka om lite. Saken blir inte sämre av att det är mycket billigare än kött.

Enda nackdelen är att det ännu så länge finns rätt litet utbud av halvfabrikat och färdig mat att köpa, så kan man inte laga mat själv kan det snabbt bli trist...

Sallad ser jag som tillbehör till mat, kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag ätit det som huvudrätt under de senaste tre åren, oftast ute på restaurang p.g.a. dåligt urval av alternativ.

Grilltips: Halloumi serverat med baguette, kanske lite sallad med soltorkad tomat och oliver, mums!!

Lycka till!!
 
sallad är ingen huvudrätt

Jag äter också vegetariskt, och retar mig varje gång jag är på restaurang och frågar om de har något utan kött. "Ja sallad" kan de svara då, "vill du ha det?" Öh nä det vill jag inte tack, och då betraktas man som kinkig.

Att dra ner på köttätandet är precis som att spela dataspel, man kan själv välja svårighetsgrad. Från att t ex bara äta kött en gång om dagen eller varannan dag, till att inte äta kött alls och inga animaliska produkter alls.

Havregrynsgröt på morgon är ett bra tips för att orka med cykling.

Jag kan också rekommendera röda linser till varmrätter. Man kokar dem som ris, med lagom mängd salt. Finns i alla mataffärer. Passar bra i tomatsås till spaghettin.

Det är en trist attityd att man måste gå hela vägen med en gång, och sen straffa sig om man "misslyckas". Se det istället som att variera matkulturen; när man sen kan laga en god måltid utan kött eller animaliska produkter så har man större valfrihet, helt enkelt. Något att njuta över och vara stolt över.
 
Jag äter också vegetariskt, och retar mig varje gång jag är på restaurang och frågar om de har något utan kött. "Ja sallad" kan de svara då, "vill du ha det?" Öh

Jag antar att du då går på en restaurang som inte har vegetariska rätter som sin grej. Vi kan ju vända på det. Jag går på en sådan och frågar "har ni nåt med kött". Jag tror mina val då är ännu sämre än dina då du går på en restaurang som inte är vegetarisk.
 
Jag antar att du då går på en restaurang som inte har vegetariska rätter som sin grej. Vi kan ju vända på det. Jag går på en sådan och frågar "har ni nåt med kött". Jag tror mina val då är ännu sämre än dina då du går på en restaurang som inte är vegetarisk.


Jag tänkte mer på restauranger i gemen, som inte har någon utpräglad köttprofil. Jag går inte på restauranger som har kött som sin grej -- de är ganska få. Till och med hamburgarställen och korvkiosker har helt utmärkt goda vegetariska alternativ.

Jag vet att många tycker att det är provocerande att aldrig äta kött. Det är en sak. Men att som yrkeskock inte vilja, eller kunna, svänga ihop en enda vegetarisk måltid är rätt extremt. Vem är det som gör sig omöjlig egentligen, när man inte ens kan koka lite linser eller steka lite soya?

Så, hur är det, kan man *aldrig* laga en god, näringsriktig måltid utan kött?
 
Så, hur är det, kan man *aldrig* laga en god, näringsriktig måltid utan kött?

Jovisst kan man det. Men majoriteten föredrar att äta bådekött, fisk och mjölk samt ägg. Detta spegar sig i restaurangernas meny. Den dag då det lönar sig för alla restauranger att ha massor med vegetariska alternativ så kommer de också att ha det. Men fram till dess kommer menyerna att innehålla det som de flesta vill ha.

De som vil ha speciella saker, som tex veg, sushi eller inkokta lamaögon kommer att fp söka sig till speciella ställen.

Som nån skrev i tråden om SJ. Tillgång och efterfrågan.

mvh Christian
 
Kött är en jättestor energi/miljöbov, men att alla skall bli vegetarianer är nog osannolikt. Se till att välja vad du äter för kött istället. Krav-märkt är bra på en massa sätt, närproducerat är bra, vilken typ av kött man väljer spelar också roll.
Man får väl göra det man kan helt enkelt.

Håller med! Hellre närproducerat kött än genmodifierade/ besprutande bönor från fjärran länder. Ur ren miljösynpunkt då...